- - https://andisheh-nou.org -

پس از تهدید ترامپ، اتحادیه اروپا از سازمان جهانی بهداشت حمایت کرد

کمیسیون اروپا روز سه‌شنبه از سازمان جهانی بهداشت در برابر تهدیدات دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا حمایت کرد.

پیش از این رئیس جمهوری آمریکا با ارسال نامه‌ای به دکتر تدروس آدهنوم گِبرِیِسوس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت ضمن انتقاد از عملکرد این سازمان در کنترل انتشار ویروس کرونا نوشته بود که «اشتباهات مکرر» این نهاد بین‌المللی در واکنش به بیماری همه‌گیر «برای جهان بسیار گران تمام شده است». وی تهدید کرده بود که اگر ظرف ۳۰ روز تغییری اساسی در رویه این سازمان رخ ندهد، واشنگتن برای همیشه کمک‌های مالی به این سازمان را قطع خواهد کرد. دونالد ترامپ همچنین گفت که سازمان جهانی بهداشت باید «عدم وابستگی خود به چین را عملا نشان دهد».

با این همه، اتحادیه اروپا در جلسه روز سه‌شنبه مجمع سالانه سازمان جهانی بهداشت از یک «ارزیابی بی‌طرفانه، مستقل و جامع» پاسخ بین‌المللی به شیوع جهانی ویروس کرونا حمایت کرد.

ویرجینی باتو هنریکسون، سخنگوی کمیسیون اروپا روز سه شنبه در این نشست به خبرنگاران گفت که همکاری‌های جهانی برای مهار ویروس کرونا «تنها گزینه مؤثر و کارآمد برای پیروزی در این نبرد» است. وی در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات دونالد ترامپ درباره سازمان جهانی بهداشت گفت: «اکنون زمان نشان دادن همبستگی است نه متهم کردن یا تضعیف همکاری‌های چند جانبه بین‌المللی.»

وی تأکید کرد: «اتحادیه اروپا از همکاری‌های بین‌المللی و راه حل‌های چند جانبه در بحران همه گیر کرونا حمایت می‌کند. ما بارها گفته‌ایم که اکنون زمان همبستگی است.»

خانم باتو هنریکسون همچنین افزود: «ما در حال تصویب قطعنامه‌ای هستیم که در ساعات آینده آماده می‌شود، قطعنامه‌ای که توسط اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن در مجمع جهانی بهداشت ارائه شده است. اتحادیه اروپا هم اکنون بودجه بیشتری برای حمایت از این تلاش‌های سازمان جهانی بهداشت فراهم کرده است.»

اریک مامر، سخنگوی رئیس اتحادیه اروپا نیز در این نشست مجازی درباره بودجه اروپایی مورد بحث گفت : «امروز ما ۱۲۲ میلیون یورو دیگر از پروژه موسوم به “افق ۲۰۲۰” برای پروژه‌های تحقیقاتی اضطراری مورد نیاز برای مهار کرونا را تصویب کردیم. این تحققِ بخشی از تعهد ۱.۴ میلیارد یورویی کمیسیون اروپا به پیشنهاد کمک جهانی به مابرزه علیه کروناست که رئیس کمیسیون در تاریخ ۴ مه روند آن را آغاز کرده است.»

سازمان جهانی بهداشت در هفته‌های گذشته چندین بار از سوی دونالد ترامپ مورد انتقاد قرار گرفته است. دونالد ترامپ پیشتر گفته بود که سازمان جهانی بهداشت در موضوع شیوع جهانی ویروس کرونا بسیار بد عمل کرده است.