- - https://andisheh-nou.org -

تحریم‌ها، بیماری کرونا را برای ایرانیان کشنده‌تر کرده است – هادی کحال زاده

ایران در حالی با یکی از فاجعه‌بارترین بیماری‌های همه‌گیر تاریخ مدرن خود مبارزه کند، که با ظلم تحریم و انزوا طولانی‌مدت نیز دست به گریبان است. بسیاری از کارشناسان تخمین میزنند که گسترش بیماری کرونا، میتواند تا دو برابر تعداد کشته‌های جنگ ۸ ساله ایران و عراق، تلفات انسانی برای ایران به همراه داشته باشد. هنوز بسیاری از ایرانی‌ها نقش ایالات متحده را در حمایت از عراق در طول جنگ فراموش نکرده‌اند. اکنون نیز واشنگتن، با سیاست فشار حداکثری خود در تلاش نابودی اقتصادی ملت ۸۰ میلیونی است که برای زنده ماندن از یک بیماری خطرناک دست و پا میزنند.

مطابق بسیاری از پیش‌بینی‌ها، ویروس کرونا می‌تواند در صورت نبود اقدامات پیشگیرانه موثر موجب مرگ ۵۰۰ هزار تا ۱.۵ میلیون شهروند ایرانی شود. براساس یک پیش‌بینی، اگر نرخ واگیر بیماری کرونا را در ایران۳۰ درصد، نرخ نیاز به بستری شدن را ۵ درصد و نرخ مرگ را ۲-۱ درصد در نظر بگیریم، خطر از بین رفتن بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ هزار ایرانی تا ۵ ماه آینده وجود خواهد داشت. ایران برای مبارزه با بیماری کرونا تا این سطح، ایران نیاز دارد که بخش مراقبت‌های ویژه خود را تقریبا ۴ برابر و ۳۰ هزار تخت بیمارستانی جدید و حداقل ۱۰ هزار دستگاه کمک تنفسی ونتیلاتور به خدمت گیرد.

برای پاسخ دادن به چنین نیاز فوری، ایران باید حداقل یک میلیارد دلار در بخش بهداشت عمومی خود سرمایه‌گذاری کند و نزدیک به ۶۰ هزار کادر آموزش دیده درمانی استخدام کند. علاوه بر این، کشور باید برای حمایت از جمعیت آسیب‌پذیر و کسب و کارهای کوچک، دست به سیاست‌های مالی و پولی انبساطی بزند. به یک میلیون بنگاه کمک مالی کند و از ۲۰ درصد نیروی کار آسیب دیده کشور حمایت کند و به ۶۰ درصد خانوارهای ایران (نزدیک به ۱۵ میلیون خانوار) برای تامین هزینه‌های نیازهای اساسی‌شان کمک‌های مالی برساند.

همه میدانیم که ایران توان کافی برای مقابله با این حجم بحران در این ابعاد را ندارد و تحریم‌ها این مشکل را تشدید کرده است. پیش از شروع همه‌گیری ویروس کرونا، تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده ، رشد اقتصاد ایران را در سال ۲۰۱۹ به ۸.۷ درصد منفی رسانده بود. اکنون نیز بیماری کرونا، افت قیمت نفت و تحریم‌ها، این کشور را فلج کرده است و توانایی لازم برای متوقف کردن شیوع بیماری و نجات جان صدها هزار نفر را از دسترس دور کرده است.

سحام نیوز