- - https://andisheh-nou.org -

قیمت نفت خام آمریکا منفی شد

یک روز تاریخی در بازارنفت: قیمت نفت خام آمریکا در بازار جهانی ابتدا بیش از ۲۰ درصد سقوط کرد و به زیر ۱۵ دلار در هر بشکه رسید و سپس، چند ساعت بعد به منفی ۳۷.۶۳ دلار در بشکه رسید. این بدان معنا است که تولیدکنندگان نفت علاوه بر بشکه‌های نفت مبلغی هم می‌بایست به خریداران بپردازند. با این حال مخازن ذخیره‌سازی و حتی نفتکش‌های روی آب آنقدر از نفت اشباع شده‌اند که خرید بیشتر نفت میسر نیست.

به گزارش رویترز یک بشکه نفت خام برنت دوشنبه یکم اردیبهشت / ۲۰ آوریل، ۱,۱۸ دلار یا ۴,۲ درصد کاهش پیدا کرد و به ۲۶,۹۰ دلار رسید. قیمت نفت خام «وست تگزاس اینترمیدیت» (WTI) نیز نسبت به ماه مه ۵,۸۸ دلار یا ۳۲ درصد کاهش یافت و به ۱۲,۳۹ دلار، یعنی به پایین‌ترین نرخ خود از سال ۱۹۹۸ سقوط کرد. چند ساعت بعد قیمت نفت خام «وست تگزاس اینترمیدیت» به منفی ۳۷.۶۳ دلار در بشکه رسید.

مایکل مک‌کارتی، تحلیلگر ارشد شرکت سی‌ام‌سی سیدنی، کاهش قیمت نفت خام را نشان‌دهنده مازاد ذخیره‌سازی‌های نفت خام در مخازن آمریکا در کوشینگ اوکلاهاما و کاهش شدید تقاضا برای نفت و فرآورده‌های نفتی در سطح جهان دانست.

 نفت موجود در مخازن نفتکش‌های شناور نیز ۱۶۰ میلیون بشکه تخمین زده می‌شود که این نیز خود یک رکورد است.

وضعیت ضعیف اقتصادی جهان بر اثر بیماری کووید-۱۹ نیز بر قیمت‌ها فشار می‌آورد. بوندسبانک آلمان اعلام کرد که اقتصاد این کشور در رکود شدید قرار دارد و بعید است که به این زودی بهبود یابد زیرا محدودیت‌های مربوط به کرونا می‌تواند برای مدت طولانی اعمال شود.

در همین حال، صادرات ژاپن نیز در ماه مارس به پایین‌ترین سطح خود در چهار سال اخیر رسید.

دلیل سقوط قیمت نفت خام «وست تگزاس اینترمیدیت» از ۱۸ دلار به منفی ۳۵ دلار که بیش از ۵۳ دلار کاهش داشته این است که شرکت‌های آمریکایی دیگر جایی برای انبار کردن نفت خود ندارند.

وضعیت بازارهای دیگر نیز تعریفی ندارد. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند STOXX600، شاخص سهام ۶۰۰ شرکت بزرگ اروپایی، کاهش ۲۲ درصدی درآمد خواهد داشت و این نشان‌دهنده شدیدترین کاهش درآمد از زمان بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸ است.

قیمت نفت از ژانویه تاکنون بیش از ۶۰ درصد سقوط کرده است که به مراتب پایین‌تر از هزینه‌های لازم است و منجر به توقف حفاری‌ها و کاهش شدید هزینه‌ها خواهد شد.

کانادا، چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان، تولید نفت خود را کاهش داده است، اما تحلیلگران می‌گویند که بیشترین کاهش در پیش روی ماست.

دو منبع آگاه به رویترز گفته‌‌اند که وزارت انرژی روسیه به تولیدکنندگان داخلی خود گفته است که حدود ۲۰ درصد از میزان تولید نفت را نسبت به میزان متوسط تولید در ​​ماه فوریه کاهش دهند، این امر موجب می‌شود که مسکو طبق تعهدات جهانی خود عمل کند.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و سایر تولیدکنندگان بزرگ نفت به‌رهبری روسیه، گروه مشترکی که به «اوپک پلاس» معروف است، موافقت کرده‌اند که در ماه‌های مه و ژوئن تولید نفت خود را به میزان ۹,۷ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

با این حال این تصمیم هنوز نتوانسته است از سقوط قیمت نفت جلوگیری کند و این نگرانی کشورهای صادرکننده نفت را افزایش داده است.