- - https://andisheh-nou.org -

مصاحبه با نوام چامسکی “چشم انداز نجات بشریت تیره و تار است”

هشدار نوام چامسکی درباره سلاح های هسته ای: “چشم انداز برای نجات بشریت تیره و تار است”

نوام چامسکی، فیلسوف مشهور جهانی، در یک پرسش و پاسخ اختصاصی با روزنامه مورنینگ استار، در مورد خطرات سلاح های هسته ای هشدار داد.

بن چاکو: جنگ هسته ای تا چه اندازه می تواند یک تهدید بزرگ برای بشریت باشد؟ به گمان من، این تهدید از همیشه بیشتر می باشد، آیا همانطور که توسط ساعت رستاخیز تایید شده است به نیمه شب یا پایان جهان نزدیک شده ایم؟

نوام چامسکی: از زمان معرفی این ساعت در سال ۱۹۴۷، بیش از پیش  به  نیمه  شب نزدیکتر شده ایم. خطر جنگ هسته ای یکی از دلایل این امر است.

در ماه اوت گذشته، پرزیدنت ترامپ معاهده “نیروهای هسته ای با برد متوسط”  تهیه  شده توسط ریگان و گورباچف را ملغی کرد و بلافاصله شروع  به آزمایش سلاح هایی کرد که این  پیمان را نقض می کنند.

وی اظهار داشته است كه ممكن است “پیمان كاهش سلاح های استراتژیك” را امضا نكند، كه در این صورت کنترل تسلیحات هسته ای که تهدید جنگ هسته ای را به میزان قابل توجهی كاهش می داد، اساسا  پایان می یابد.

سیاستهای تحریک آمیز و زور به طور فزاینده ای، جایگزین روشهای دیپلماتیک که تنها راه امید بودند، می شوند. اگر سمت و سوی این جریان فاجعه آمیز، نه تنها از طرف  قدرت حاکم بر جهان ، معکوس نشود، امیدی در چشم انداز بقای بشریت نمی ماند. 

بن چاکو: شما مخالفت ایالات متحده و متحدانش با تلاش های بین المللی برای منع استفاده و در نهایت نابودی  سلاح های هسته ای، مثلا از طریق پیمان سازمان ملل درباره منع سلاح های هسته ای (TPNW)، را چگونه تحلیل می کنید؟

نوام چامسکی:  همه  رهبران  کشورهای دارای زرادخانه هسته ای، قدرت را  بالاتر از بقا می دانند.

بن چاکو: شما  به کسانی  که می گویند  روسیه  می  تواند نخست  شلیک  کند، چه می گویید؟

نوام چامسکی: همچنین چین، هند یا اسرائیل همگی برای کاهش احتمال، می توانند چنین عمل کنند. البته این در مورد خود ما نیز صدق می کند.

بن چاکو: اگر دونالد ترامپ دوباره در انتخابات پیروز شود، احتمال به هم زدن تمدید معاهده تسلیحاتی با روسیه در سال۲۰۲۱، چقدر می باشد؟

نوام چامسکی: او این معاهده را یک “معامله بد” خوانده است، اما او به هر پیمانی که مربوط به وی  نباشد همین نام را می دهد. نمی توان  به  یقین گفت، ولی زمان بسیار کمی برای مذاکره باقی مانده است.

بن چاکو: مردم  نگران در سراسر جهان چه باید بکنند تا دولت های خود را تشویق  کنند تا سلاح های هسته ای را  از بین ببرند؟

نوام چامسکی: چیزی شبیه به اعتراضات گسترده مردمی در سالهای گذشته برای کاهش تهدیدهای وحشتناک  و رهایی از این  بلای شوم.

مصاحبه نوآم چامسکی با روزنامه مورنینگ استار