- - https://andisheh-nou.org -

دستور توقف فعالیت در گودهای غیرقانونی تفکیک زباله را صادر کنید/ مافیایی که کودکان را در معرض خطر قرار می‌دهد!

شبکه یاری کودکان کار، خواستار توقف فعالیت گودهای غیرقانونی تفکیک زباله شده و اعلام کرد کودکان زباله‌گرد در معرض خطر جدی قرار دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شبکه یاری کودکان کار در نامه‌ای به پیروز حناچی (شهردار تهران)، خواستار توقف فعالیت در گودهای زباله شده است.

متن این نامه که به امضای فاطمه قاسم زاد (رییس هیات موسس شبکه یاری کودکان‌کار) رسیده، به این شرح است:

«همانگونه که مستحضرید ، زباله گردی کودکان کار در ایران یکی از مصادیق  بدترین اشکال کار کودک، موضوع مقاوله‌نامه ۱۸۲ سازمان جهانی کار است.

این پدیده نه تنها مانند سایر اشکال کار کودک، فرصت‌های بسیاری مانند آموزش، بهداشت، امنیت، بازی، تفریح و نشاط را از کودکان می‌رباید بلکه به واسطه شرایط و نوع سازماندهی ایستگاه‌های تفکیک زباله، آنان را در معرض مخاطراتی باور نکردنی قرار می‌دهد.

تصور اینکه کودکانی با سنین زیر پانزده سال، بعضا” ماه‌ها و هفته‌ها از خانه و خانواده دور بوده و ناگزیرند به صورت شبانه‌روزی با بزرگترهایی خور و خواب داشته باشند که آنان نیز در شرایطی دشوار و با انواع خشونت و آسیب زیسته‌اند، که بعضا” جمعیت زیستگاه‌هایشان که‌ همگی در کنار گودهای تفکیک زباله است به ۱۵۰ نفر هم می‌رسد و تصور اینکه این بزرگترها بخواهند آسیب‌ها و خشونت‌های روا داشته شده به خود را در مورد این‌کودکان اعمال کنند، به هیچ وجه موضوعی دور از ذهن نیست.

زباله‌گردی و تفکیک زباله توسط کودکان و خودحقیرپنداری نهفته در آن، چرخه‌ای‌ست که به دلیل آسیب‌های متعدد جسمی، روحی، روانی و تن دادن به برچسب خوردگی، آنان را برای همیشه از بازگشتن به چرخه‌ی معمول زندگی اجتماعی، نظیر آنچه سایر کودکان‌ و شهروندان دارند را ناامید می‌سازد. از این رو ضرورت دارد این پدیده به عنوان یکی از نمونه‌های بارز بدترین اشکال کار کودک در ایران، برای همیشه متوقف گردد.

و اکنون شاهدیم که پیدایش  پدیده‌ی کرونا ویروس و سرعت فراگیری آن، بسیاری از مسئولین دستگاه‌های مرتبط در بخش دولتی و تشکل‌های غیردولتی فعال در مسائل انسانی – اجتماعی را برآن داشته که فارغ از برخی اختلاف‌نظرها، با تفاهم بر سر اصل ضرورت حمایت اجتماعی به‌ویژه در خصوص اقشار در معرض آسیب، برای نجات جمعی از این بحران مهلک چاره‌ای بیاندیشند و همه آنان به این مهم اذعان دارند که زباله‌گردی نه تنها موجب در معرض خطر قرار دادن جان بسیاری از کارگران و کودکان فعال در این چرخه می‌شود بلکه به واسطه نقش مهمی که این فعالیت در انتشار این ویروس و سرعت بخشیدن به گسترش دامنه آسیب‌رسان آن دارد، می‌تواند یکی از عوامل مهم بی‌اثرسازی تلاش‌های صورت گرفته ملی برای مهار کرونا باشد.

این را نیز می‌دانیم که جمع‌آوری، تفکیک و بازیافت این طلای کثیف و جاذبه درآمدی بی‌نظیر حاصله از آن موجب شکل‌گیری مافیایی پنهان پیرامون این کسب و کار و رد و بدل شدن وجوه قابل توجهی در چرخه آن می‌گردد، تا آنجا که سبب شده بخش قابل توجهی از این تجارت پرسود توسط گودهای غیرقانونی و بدور از هرگونه رصد و نظارت مراجع قانونی صورت پذیرد که طبیعتا” نیروی کار آنان نیز که اکثر آنان را کودکان تشکیل می‌دهند، در بدترین شرایط ایمنی و بهداشتی در خانه‌های حلبی زندگی می‌کنند و در بسیاری از موارد حتی دسترسی به سرویس بهداشتی و آب لوله‌کشی هم ندارند.

از این رو  ما نمایندگان تشکل‌های فعال در عرصه مبارزه علیه کار کودک، ضمن اعلام آمادگی برای مشارکت فعال در اجرای برنامه‌های حمایت اجتماعی ملی از شهروندان، قاطعانه خواستار پایان بخشیدن به فعالیت کلیه گودهای غیرقانونی تفکیک زباله در کشور هستیم ‌و یقین داریم مادام که جاذبه در آمدی این تجارت مافیایی از میان نرود، هیچیک از اقدامات قهری نظیر دستگیری، جمع‌آوری یا رد مرز کردن کودکان زباله‌گرد نتیجه‌بخش نبوده و ادامه‌ی وضع موجود نیز جز منجر شدن به گسترش دامنه ویرانگر کرونا نتیجه دیگری نخواهد داشت. 

از این رو درخواست می‌شود دستور فرمائید در سریع‌ترین زمان‌ ممکن اقدام لازم برای پایان بخشیدن به فعالیت  ایستگاه‌های ذکر شده صورت گرفته و با تمردکنندگان از این تصمیم، برخوردی قاطع صورت پذیرد.

پیش‌بینی می‌شود این تصمیم‌ نه‌تنها می‌تواند منجر به بازگشت اختیاری و تدریجی بخش قابل توجهی از کودکان زباله‌گرد به موطن خود گردد، بلکه به واسطه سکونی که در این‌ مراکز ایجاد می‌شود، می‌تواند چرخه گردش ویروس را تا حد قابل ملاحظه‌ای متوقف نماید. ضمن اینکه آن دسته از کودکانی که به هر دلیل ممکن قادر به بازگشت به موطن خود نبوده و در معرض بیکاری قرار می‌گیرند را نیز می‌توان در قالب طرح‌های حمایت اجتماعی تحت حمایت قرار داد و مانع از آسیب دیدن آنان شد.»