- - https://andisheh-nou.org -

شینهوا: آمریکا یک عذرخواهی به چین بدهکار است

خبرگزاری رسمی چین در گزارشی تحلیلی ضمن انتقاد شدید از آمریکا اعلام کرد این کشور بخاطر برخورد ناشایستی که با چین و چینی ها در ارتباط با شیوع ویروس کرونا داشته یک عذرخواهی بدهکار است.

شینهوا روز جمعه در مطلبی نوشت آمریکا [1] از همان ابتدا کارهای نادرستی انجام داد و انتقادهای نابجایی از چین کرد کشوری که حالا خودش نیز درگیر شیوع کرونا شده و با چالش روبرو است.

خبرگزاری رسمی چین پا را از این فراتر گذاشته و نوشته است دنیا به چین یک تشکر و آمریکا [1] یک عذرخواهی بدهکار است زیرا اگر تلاش های چین برای کنترل و مهار این ویروس نبود، شرایط بسیار وخیم می شد.

گزارش تاکید می کند پس از شیوع این بیماری و تلاش های چین بود که سازمان بهداشت جهانی واکنش پکن به شیوع کرونا را قوی، به موقع و موثر توصیف کرد.

شینهوا با اشاره به تجربه موفق چین در مهار این ویروس نوشته است ما با تعهد و با جسارت وارد مبارزه با کرونا شدیم دنیا اکنون به تجربه چین در واکنش به ویروس کووید ۱۹ و همچنین اقلام مادی دیگر برای مقابله با کرونا نیاز دارد.

همزمان ماجائو شو معاون وزیر خارجه چین در مصاحبه ای در پکن گفت دنیا تلاش ها و موفقیت های چین را برای کنترل کرونا به رسمیت شناخته است.  

گزارش خبرگزاری چین حاکی است که یک هیات از کارشناسان شیلی نیز در روزهای آینده برای فراگیری تجربیات چین در مبارزه با کرونا به این کشور سفر می کند.

وانگ یی وزیر خارجه چین هم اعلام کرده است که این کشور کمک های پزشکی و اطلاعات مرتبط با کرونا را در اختیار ایتالیا قرار می دهد اولین کشور غربی که عضو برنامه راه ابریشم نوین چین شد.

همزمان «جائو لی جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین هم در نشست خبری در واکنش به برخی سخنان مبنی بر آن که چین باید درباره شیوع ویروس کرونا عذرخواهی کند، تاکید کرد: ویروس دشمن مشترک بشر است چین و دیگر کشورهایی که ویروس در آن شیوع یافته، از قربانیان این ویروس هستند دیدگاه “عذرخواهی چین” بی اساس و غیرموجه است.

یکی از مجریان شبکه خبری فاکس آمریکا چندی پیش در برنامه ای گفته بود چینی ها باید به خاطر شیوع ویروس به طور رسمی عذرخواهی کنند، همزمان در شبکه های اجتماعی نیز چنین پیام هایی دیده شده است. سخنگوی وزارت خارجه چین در این باره گفت: سخنان مجری فاکس مضحک است و استکبار، تعصب و نادانی وی را نشان می دهد.

وی افزود: در حال حاضر منشاء کرونا هنوز مشخص نشده است چین در مبارزه با این ویروس جدید به عنوان یک کشور بزرگ مسئولیت پذیرفته و وظایف خود را انجام می دهد، تدابیر این کشور نیز مورد ستایش جامعه جهانی قرار گرفته است.

او افزود: تا کنون مقامات بیش از ۱۷۰ کشور و سازمان بین المللی و منطقه ای با ارسال پیام با مردم چین همدردی و از مردم چین پشتیبانی کرده اند و از خدمات و بهای پرداخته شده برای جلوگیری و مهار بیماری قدردانی کرده اند.