- - https://andisheh-nou.org -

پمپئو: آمریکا فعلا با ایران در جنگ نیست

مایک پمپئو با حضور در کمیته روابط خارجی مجلس آمریکا، به پرسش‌هایی درباره سیاست بازدارندگی و لایحه واگذاری اختیارات به دولت برای مقابله نظامی ‌با ایران پاسخ داد. او گفت آمریکا فعلا در خصم و جنگ با ایران نیست.

وزیر امور خارجه آمریکا ساعاتی پیش با حضور در کمیته روابط خارجی مجلس آمریکا گفت اگرچه این کشور در حال حاضر با ایران وارد جنگ نشده، ولی قانونگذاران آمریکا همچنان تلاش می‌کنند قانون محدود کردن اختیارات دولت برای مقابله نظامی ‌با ایران را تصویب کنند.

لایحه محدود کردن اختیارات رئیس جمهوری آمریکا برای اقدام نظامی ‌علیه ایران قبلا در مجلس سنا تصویب شده و قرار است ماه آینده در مجلس نمایندگان آمریکا هم به رای گذاشته شود.

این قطعنامه رئیس جمهور آمریکا را ملزم می‌کند نیروهای آمریکایی را وارد جنگ با ایران نکند، مگر آنکه ابتدا کنگره آمریکا اعلان جنگ یا مجوز مشخصی برای استفاده از نیروی نظامی ‌علیه ایران تصویب کرده باشد.

خبرگزاری آلمان از واشینگتن، روز جمعه نهم اسفند  (۲۸ فوریه) در گزارشی درباره جلسه مایک پمپئو با اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نوشت که کنگره و مجلس سنای آمریکا برای تصویب قطعنامه‌ای تلاش می‌کنند تا مانع از جنگ کاخ سفید علیه ایران شوند. در همین حال دولت دونالد ترامپ با تاکید بر اینکه هدفش اجرای سیاست بازدارندگی است، گفت به دنبال جنگ با ایران نیست.

الیوت انگل، نماینده دمکرات کنگره و رئیس کمیته روابط خارجی، پیش‌تر با ابراز نگرانی از اینکه آقای ترامپ “بدون هیچ رایزنی با کنگره، گام‌هایی به سوی مناقشه‌ای خطرناک با ایران برمی‌دارد”، گفته بود که قانون اساسی آمریکا، اختیار اعلان جنگ را به کنگره می‌دهد نه شخص رئیس جمهور.

سایه سلیمانی بر تصویب یک قطعنامه 

کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران به همین مناقشه‌ها دامن زد. مایک پمپئو بعد از کشته شدن سلیمانی توسط پهپادهای آمریکایی در بغداد، گفته بود که با کشته شدن این فرمانده ارشد ایران، نیروهای آمریکایی خارج از کشور در امنیت بیشتری هستند.

او همچنین کشته شدن سلیمانی را اقدامی‌ اثربخش و ناگزیر برای جلوگیری از بروز یک جنگ نامیده و گفته بود که این اقدام، ایران را وادار کرد تا قدرت بازدارندگی ایالات متحده را خیلی جدی بگیرد.

پمپئو قاسم سلیمانی را یک “هدف استراتژیک” نامید که قصد داشت حملات بیشتری علیه منافع آمریکا و شهروندان این کشور انجام دهد، ولی با کشتن او، مقامات ایران در عمل متوجه جدی بودن آمریکا شدند.

قانونگذاران حزب دموکرات به اظهارات پمپئو واکنش نشان داده و گفته‌اند دولت ترامپ هنوز نتوانسته نشان دهد که سلیمانی، فرمانده کشته شده نیروی قدس سپاه پاسداران، واقعاً یک تهدید جدی بوده است.

قاسم سلیمانی سیزدهم دی ماه ۹۸ و در جریان حمله پهپادی ارتش آمریکا به او و همراهانش در نزدیکی فرودگاه بغداد کشته شد.

الیوت انگل، نماینده دمکرات کنگره و رئیس کمیته روابط خارجی، در این باره گفت که سیاست دولت ترامپ برای تامین امنیت ایالات متحده در مقابل تهدیدات ایران و جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای، ناکام بوده است.

پمپئو پیش‌تر گفته بود ایران از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا، سطح غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داده است.

او با این حال به کمیته روابط خارجی مجلس آمریکا گفت که ایالات متحده همچنان کارزار فشار حداکثری علیه ایران را ادامه می‌دهد.

آمریکا سال ۲۰۱۵، به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام، خارج شد و بعد از آن “تحریم های سختگیرانه‌ای” را علیه ایران وضع کرد.