- - https://andisheh-nou.org -

بیانیه “دانشجویان متحد” پیرامون بازداشت‌های اخیر دانشجویان

مقاومت می‌کنیم… .

دانشگاه در ماه‌های اخیر با حضور در صحن، نشان داده است که جزء انکارناپذیری از واقعیت فضای اعتراضی موجود را تشکیل می‌دهد.
موضع اصولی نیروهای مترقی دانشگاه در آرایش فضای پسا آبان ۹۸، در رد دوگانه استبداد-استیلای بیگانه و همچنین مقاومت حداکثری در عین امکانات حداقلی، در برابر پذیرش وضع موجود، این نوید را می‌داد که صورت‌بندیِ جدیدِ شکل‌گرفته در دانشگاه، خوشایند اپوزیسیون ارتجاعی و حاکمیت قدرت نخواهد بود و مورد حمله جریانات ارتجاعی قرار خواهد گرفت.

دستگاه سرکوب در مدت اخیر نشان داده است که در پی حذف نیروهای ملی-مدنی مستقل و متکی به توان داخلی است؛ از همین رو نمی‌توان بازداشت دوستان عزیزمان‌ #امیرحسین_علی‌بخشی [1] و #علی_حقیقت‌جوان [2] را در راستای پروژه‌ای که با بازداشت #بهاره_هدایت [3] آغاز شد، تصور نکرد.

دانشگاه‌ در سالهای اخیر نشان داده که اهل بازگشتن از راه طی شده نیست و ایستادن در موضع مقاومت و تاکید بر سیاست مردمی هزینه‌های بسیاری را در پیش روی ما قرار داده است. حتی اگر تمامی فعالین دانشجویی بازداشت شوند، ما را از تداوم مسیر گریزی نیست و دانشگاه تا پای جان از حفظ سنگرهای مقاومت و کنشگری مدنی خود دریغ نخواهد کرد و بر سر موضع اصولی خود در دفاع از تمامی نیروهای به حاشیه رانده شده خواهد ایستاد.

حاکمیتی که از حل ابتدایی‌ترین مسائل وامانده است، کار را به آن‌جا می‌رساند که دست به شلیک گلوله به طرف مردمش می‌زند. همین حاکمیت بی‌اعتباری خود را در عرصه عمومی در پس فاجعه‌های هوایی و سلامتِ به دروغ و پنهانکاری گره زده است و حال پس از کم‌فروغ‌ترین نمایش انتخاباتی خود، به جای تحلیل مسئله، راه‌حل برون‌رفت خود از وضعیت فعلی را در بازداشت فعالین دانشجویی می‌جوید و باز هم در خیابان به جنگ با سایه‌ها خواهد پرداخت.

احکام اعدام صادر شده برای معترضین آبان را نمی‌توان در موازات پروژه سرکوب دانشگاه تصور نکرد و قاعدتا دانشگاه نیز نمی‌تواند در برابر سرکوب مردمِ تحت ستم سکوت پیشه کند.

حاکمیتی که در اوج بحران‌های شیوع ویروس کرونا، در اولین روز تعطیلی دانشگاه‌ها، دست به بازداشت دانشجویان می‌زند، نشان داده است که مذبوحانه در کمین فرصت‌ها برای سرکوب دانشگاه نشسته است.

دانشگاه سال‌ها است که با جان و زبانش، میل خود را برای تغییر وضع موجود بیان کرده و از هر شهید و زندانی خود برای تداوم موضع آرمانی خود بهره جسته است.

ما موضعی گشوده‌ایم که از پس هر بازداشت و سرکوبی در انتظار بهار نشسته است.

ما دانشجویان متحد، ضمن محکومیت بازداشت دوستان عزیزمان، بر تداوم مسیر مقاومت تاکید خواهیم داشت و علی‌رغم تعطیلی دانشگاه‌ها از حداکثر ظرفیت خود برای تداوم راه‌مان استفاده خواهیم کرد.‌