- - https://andisheh-nou.org -

حکم اعدام برای سه بازداشتی آبان‌

خبرگزاری هرانا خبر داد که امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی، سه شهروندی که در جریان اعتراض‌های آبان ۹۸ بازداشت شده بودند، به اعدام محکوم شده‌اند.

این حکم توسط قاضی ابوالقاسم صلواتی٬ رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی صادر شده است.

بر اساس این گزارش، علاوه بر حکم اعدام این سه نفر در مجموع به ۳۸ سال زندان و ۲۲۲ ضربه شلاق نیز محکوم شده‌اند.

به نوشته خبرگزاری هرانا، امیرحسین مرادی بابت اتهام «مشارکت در سرقت مسلحانه مقرون به آزار در شب» و «خروج غیرقانونی از کشور» به ۱۶ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

سعید تمجیدی و محمد رجبی نیز با همین اتهامات هر یک به ۱۱ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

امیرحسین مرادی، فرزند محمد، متولد ۱۵ مرداد ۱۳۷۳ است و در تهران فروشنده موبایل، کامپیوتر و نرم‌افزار است.

سعید تمجیدی، متولد ۱ خرداد ۱۳۷۱، دانشجوی رشته مهندسی برق در مقطع کارشناسی است.

محمدرجبی، فرزند اسماعیل، متولد ۲۱ مرداد ۱۳۷۳ و دارای تحصیلات دیپلم است.

پس از اعلام افزایش قیمت بنزین در روز جمعه ۲۴ آبان، ده‌ها شهر ایران شاهد اعتراضات گسترده بود.

اعتراض‌هایی که به گفته مقام‌های دولتی، در بیش از ۵۰۰ نقطه کشور، در ۲۷ استان، رخ داد و تنها شهر تهران شاهد بروز اعتراضات در ۱۰۰ نقطه از شهر بود. به نوشته رویترز در طی اعتراضات آبان ماه ایران ۱۵۰۰ تن کشته شدند.

تا کنون آماری از تعداد بازداشتی‌های اعتراضات آبان ماه منتشر نشده؛ آمار منتشر شده از تعداد کشته‌های این اعتراضات توسط رویترز نیز بارها و بارها از سوی مقامات جمهوری اسلامی تکذیب شده است.

پیش از این غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه به دستگیری فردی به نام «امیر آلمانی» اشاره کرده بود که گفته بود او و همراهانش پس از فرار به ترکیه به ایران برگشتند و بازداشت شدند.

او به تعداد افراد بازداشت شده اشاره نکرد ولی گفت فرد معروف به «امیر آلمانی» با سازمان مجاهدین خلق همکاری کرده و به آلمان هم رفت و آمد داشته است.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین این افراد را به «سرقت مسلحانه» متهم کرده بود. مشخصات مورد اشاره آقای اسماعیلی تا حدودی با اتهامات متهمان مورد اشاره در گزارش خبرگزاری هرانا همخوانی دارد.

پس از سرکوب اعتراضات آبان‌ماه بارها فعالان حقوق بشری از خانواده‌ها و نزدیکان بازداشت شدگان و قربانیان خواسته بودند که سکوت پیشه نکنند. با این حال اما این اولین بار است که نام این سه معترض در رسانه‌ها همراه با حکم اعدام آن‌ها منتشر می‌شود.