- - https://andisheh-nou.org -

جوزپ بورل: برجام تنها تعهدات هسته‌ای ایران نیست، تعهدات اقتصادی ما هم هست

جوزپ بورل روز یکشنبه و در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ گفت برجام محدود به تعهدات هسته ای ایران در قبال امضاءکنندگان نیست و کشورهای طرف این توافق (بقیه دنیا) هم تعهدات اقتصادی در قبال ایران داشته اند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن اذعان به اینکه آمریکا بطور یک جانبه از برجام خارج شده تصریح کرد که وظیفه او قانع کردن آمریکایی ها نیست بلکه تلاش می کند تا اروپا که مایل به حفظ برجام است از طریق مکانیسم اینستکس که تا کنون نتیجه بخش نبوده این کار را به پیش ببرد.

آقای بورل با اشاره به درخواست طرف ایرانی از اروپایی ها در زمان خروج آمریکا از برجام گفت آنها از ما خواستند که به تعهداتمان پایبند بمانیم و خودشان دستکم برای چهارده ماه این کار را کردند. اکنون دیگر ادامه نمی دهند ولی ما اروپایی ها باید قبول کنیم که درایفای تعهدات برجامی خود موفق نبوده ایم.

آقای بورل در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به طرح فرانسه برای برقراری تامین و کنترل امنیت تنگه هرمز این طرح را فاقد وجاهت لازم برای رسیدن به اجماع در اتحادیه اروپا دانست و در ادامه یادآور شد بنا بر همین دلیل که برخی از کشورهای عضو اتحادیه اصولا فاقد نیروی دریایی برای اعزام نیرو هستند این پیشنهاد پاریس بازبینی شد و عملیات کنترل ترافیک در سطح هفت کشور اروپایی و بدون پرچم اتحادیه اروپا در منطقه مزبور درحال اجراست.

جوزپ بورل:‌ اتحادیه اروپا نفوذ دارد نه قدرت

جوزپ بورل در بخشی از سخنان در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که اتحادیه اروپا توان استفاده از زبان قدرت را ندارد در حالی که ایالات آمریکا از زبان قدرت استفاده می کند چرا که قادر به انجام این کار است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت اتحادیه ارو‍پا نفوذ دارد اما قدرت ندارد. او درباره شورای اروپا گفت اگر ۲۶ عضو اتحادیه اروپا مثلا تصمیم بگیرند و برای انجام یک ماموریت دریایی مثلا برای کنترل تحریم‌ها تسلیحاتی لیبی توافق کنند و تنها یک کشور مخالف باشد یا اساسا نیروی دریایی نداشته باشد و اساسا نتواند مشارکت کند بنابراین مابه اجماع در اتحادیه نخواهیم رسید و این ماموریت به نام اتحادیه اروپا انجام نخواهد شد. او لزوم اجماع برای تصمیم در این موارد را «واقعا مسخره» توصیف کرد.

بورل درباره بحران کنونی مرتبط با برجام و با اشاره به اینکه اروپا نتوانست تعهدات اقتصادی ‌اش را در قبال ایران انجام دهد گفت همانطور که درباره بحث قدرت و نفوذ گفتم، در بحث برجام نیز اگر ما می توانستیم با تصمیم خودمان تصمیم‌های طرف دیگر را محدود کنیم ما دارای قدرت بودیم اما اگر شما توان این کار را ندارید شما فقط «نفوذ» دارید و رفتار اتحادیه اروپا با استناد به پیمان ها و حقوق بشر، در جهان امروز دیگر کافی نیست.

وزیر خارجه فرانسه: فرهنگ استراتژیک اتحادیه اروپا در حال پیشرفت است

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه نیز پس از سخنان جوزپ بورل، در سخنانی با اشاره به حضور چند کشور اروپایی از جمله فرانسه برای حضور در خلیج فارس و کمک به تامین امنیت کشیترانی، اخطار و جمع ‌آوری اطلاعات در این منطقه گفت که فرهنگ استراتژیک اتحادیه اروپا در حال پیشرفت است.

لودریان افزود که اتحادیه اروپا نمی تواند تنها ناظر اتفاقات جهان باشد و با توجه به خطرات تازه‌ای که جهان با آنها روبروست اتحادیه اروپا باید به سمت فرهنگ استراتژیک مشترکی برای مواجه با این تهدیدات پیش برود.

وزیر خارجه فرانسه همچنین با اشاره به سخنان جوزپ بورل گفت که من خیلی خوشبین تر هستم و فکر می کنم که این مسیر برای اینکه اروپا بتواند نقش واقعی در جهان و بحران های آن داشته باشد رو به پیشرفت است.