- - https://andisheh-nou.org -

گرم‌ترین روزهای تاریخ در قطب جنوب

دانشمندان دمای ۲۰/۷۵ درجه سانتیگراد ثبت شده در جزیره سیمور را «باور نکردنی و غیرطبیعی» توصیف می‌کنند. با این رکورد جدید واهمه از بی‌ثباتی اقلیم در بزرگترین مخزن یخ جهان شدت گرفته است

مقدمه‌ مترجمان: 

اهمیت این ثبت دما در جنوبگان

با گرم شدن اقیانوس‌ها و دمای جوی، قطب جنوب که آسیب‌پذیرترین یخچال‌های طبیعی را دارد و بزرگترین عامل افزایش سطح آب دریاها در جهان است، بیشترین افزایش دما را تجربه می‌کند. به گفته سازمان جهانی هواشناسی، دمای هوا در قطب جنوب در پنجاه سال گذشته تقریبا سه درجه افزایش داشته و در حدود ۸۷ درصد از یخچال‌های طبیعی در امتداد سواحل غربی آن پسروی کرده‌اند. درصورت فروپاشی یخچال توئتزدرغرب جنوبگان سطح آب دریاها می‌تواند تا ۳ متر افزایش یابد.  آب‌گرفتگی یا سیل‌های ناشی از جزر و مد به شدت افزایش خواهد یافت، به طوری که زندگی در کشورهای مختلف از جمله بنگلادش و چین مختل و کشورهایی مثل مالدیو به کلی محو خواهند شد.این پیش‌بینی‌ها برای بازه زمانی خیلی طولانی نیستند. ما با این فجایع تنها یک یا چند دهه فاصله داریم. بیش از صد‌میلیون نفر در سراسر جهان در سواحلی با متوسط یک متر ارتفاع از سطح دریا زندگی می‌کنند که در نتیجه با افزایش سطح دریا در معرض آسیب هستند. بعید است جامعه جهانی آمادگی کافی برای جابه‌جایی این تعداد و نجات این موج پناهجو را داشته باشد.

ذوب شدن یخچال‌ها الگوهای آب و هوایی در جهان را، که اقیانوس‌ها به تنظیم آن کمک می‌کنند، مختل می‌کند و باعث تشدید اثرات تغییرات اقلیمی می‌شود. اقیانوس‌ها یک سوم کربن دی‌اکسید تولید شده توسط انسان را جذب و آن را از جو خارج می‌کنند. اما با افزایش گرما و ذوب یخچال‌ها، سطح کربن دی‌اکسید اقیانوس‌ها افزایش می‌یابد و توانایی جذب بیشتر را از دست می‌دهند. افزایش دما و میزان کربن دی‌اکسید اقیانوس‌ها به میزان غیرقابل جبرانی زیستگاه جانداران دریایی را تغییر می‌دهد و در موارد زیادی غیرقابل سکونت می‌کند. برای مثال نوشته زیر از پنگوئن ریش‌خطی [1] نام می‌برد که در خطر انقراض است. ذوب یخچال‌هایی که امروزه در قطب جنوب و گرینلند شاهد آن هستیم، گردش اقیانوسی در اقیانوس اطلس را تغییر می‌دهد که موجب فروپاشی شیلات در خلیج مِین و افزایش طوفان‌ها و گردبادهای مخرب‌تر در سراسر زمین می‌شود [2].

میزان نگرانی زمانی بیشتر می‌شود که پی می‌بریم روند تغییرات اقلیمی در حال تسریع است. گازهای طبیعی زیادی در زیر یخچال‌ها حبس شده‌اند. یکی از این گازها متان است که یک گاز گلخانه‌ای سمی است. با ذوب شدن یخچال‌ها مقادیر زیادی گاز متان در جو آزاد می‌شود و با به دام انداختن گرما در جو سطحی موجب تسریع گرمتر شدن کره زمین می‌شود. 

دما در قطب جنوب برای نخستین بار به بالاتر از ۲۰ درجه رسید

این اولین بار است که دمای بالای ۲۰ درجه سانتیگراد در قطب جنوب به ثبت رسیده است. این موضوع موجب واهمه از بی‌ثباتی اقلیم در بزرگترین مخزن یخ جهان شده است. دمای ثبت شده توسط دانشمندان برزیلی تقریبا یک درجه از بالاترین دمای ثبت شده تاکنون در این جزیره (دمای ۱۹/۸درجه سانتیگراد در ژانویه سال ۱۹۸۲) بیشتر است.  

هفته پیش نیز، یک ایستگاه پژوهشی آرژانتینی در اسپرانزا دمای ۱۸/۳ درجه سانتیگراد را ثبت کرد، که بالاترین دمای ثبت شده در شبه جزیره قاره جنوبگان بود.

این رکوردهای دمایی باید توسط سازمان جهانی هواشناسی تایید شوند، اما آن‌ها با روند افزایش دما در این جزیره و جزایر اطراف هم‌خوانی دارند که میتواند نشان‌دهنده صحت اندازه‌گیری‌ها باشد. قطب جنوب یکی از سریعترین نرخ‌های گرم شدن در کره زمین را دارد که از دوره پیشاصنعتی تقریبا ۳ درجه سانتیگراد گرمتر شده‌ است. پژوهشگران که هر سه روز این داده‌ها را در ایستگاه‌های نظارت از راه دور جمع‌آوری می‌کنند رکورد جدید را «باورنکردنی و غیرطبیعی» توصیف کرده‌اند.

کارلوس شفر که بر پروژه ترانتارنظارت می‌کند، می گوید: «ما در بسیاری از سایت‌هایی که رصد می‌کنیم، شاهد روند گرمایشی هستیم، اما تابحال شاهد چنین دمایی نبودیم. دمای شبه جزیره، جزایر شتلند جنوبی و مجمع الجزایر جیمز راس که سیمور نیز در آن قرار دارد، در طی ۲۰سال گذشته متغیر بوده است. این نقاط بعد از خنک شدن در دهه اول این قرن، به سرعت گرم شده‌اند.» (پروژه ترانتار پروژه دولت برزیل است که تأثیر تغییرات اقلیمی بر نفوذپذیری و زیست‌شناسی در ۲۳ مکان در قطب جنوب را بررسی می‌کند.)

پژوهشگران در برنامه قطب جنوب برزیل معتقدند گرم شدن جنوبگان تحت تأثیر تغییر جریان‌های اقیانوس و رویداد ورود جبهه‌های هوای گرم ال نینو است: «ما در جو تغییر اقلیم داریم که ارتباط نزدیکی با تغییرات در پرمافراست و اقیانوس دارد. همه چیز بسیار به هم مرتبط است.»

این تأثیرات در سراسر قطب جنوب، که شامل شبه‌جزیره، جزایر و اقیانوس جنوبی از عرض جغرافیایی ۶۰ درجه است، متفاوت است. این منطقه حدود ۷۰٪ از آب شیرین جهان را به صورت برف و یخ ذخیره می‌کند. اگر همگی ذوب شوند سطح دریا بین ۵۰ تا ۶۰ متر بالا می‌رود، هرچند این اتفاق سال‌های زیادی طول خواهد کشید. پژوهشگران سازمان ملل متحد پیش‌بینی می‌کنند که بسته به تلاش انسان برای کاهش انتشار و حساسیت لایه‌های یخ، تا پایان این قرن سطح آب اقیانوس‌ها بین ۳۰ تا ۱۱۰سانتی‌متر بالاتر می‌روند.

در حالی‌که دما در شرق و مرکز قطب جنوب نسبتا ثابت است، نگرانی‌ درباره غرب جنوبگان بیشتر است. یعنی جایی که گرم شدن اقیانوس‌ها باعث تحلیل رفتن یخچال‌های طبیعی توئتز و جزیره پاین شده است. تا به امروز این موضوع به نسبت منجر به مقدار کمی از افزایش سطح دریا شده، اما اگر یک پرش پایدار دما رخ دهد این روند می‌تواند به سرعت تغییر کند.

شبه جزیره جنوبگان به شدت تحت تأثیر قرار گرفته است. گاردین در سفر اخیرش به همراه صلح سبز به خلیج کشف (Discovery Bay) و جزیره کینگ جورج از یخچال‌های طبیعی خبر می دهد که بیش از ۱۰۰مترعقب نشینی داشته‌اند. یعنی جایی که برف در کمی بیش از یک هفته ذوب و سنگ‌های تیره زیر آن نمایان شد. البته هر تابستان، این یخچال‌ها مقداری ذوب می‌شوند، اما دانشمندان می گویند که در سال‌های اخیر این روند مشهودتر بوده است. افزایش دما در زمستان با سرعت بیشتری در حال وقوع است. دانشمندان باور دارند که این افزایش دما و پسروی یخچال‌های طبیعی یکی از دلایل اصلی کاهش نگران‌کننده ۷۷ درصدی در کلونی‌های پنگوئن ریش‌خطی [1] (Chinstrap Penguin) ظرف پنجاه سال گذشته است.

شفر می گوید: «نظارت بر داده‌های این مناطق می‌تواند نشانگر آنچه در سایر نقاط این ناحیه در پیش رو است، باشد. به همین دلیل داشتن مناطق حساسی مانند شتلند جنوبی و شبه جزیره قطب جنوب بسیار مهم است. زیرا آن‌ها می‌توانند تحولاتی که در آینده خیلی نزدیک قرار است رخ دهد را پیش‌بینی کنند.»

این مطلب ترجمه‌ایست از مجله گاردین:Antarctic temperature rises above 20C for first time on record [3]

میدان