- - https://andisheh-nou.org -

نخست‌وزیر اسپانیا، رهبر مخالفان ونزوئلا را به حضور نپذیرفت

نخست‌وزیر اسپانیا در حالی رهبر مخالفان ونزوئلا را به حضور نپذیرفت که این اقدام موج خشم احزاب راست‌گرا و ابراز رضایت چپ‌گرایان در اسپانیا شده است.

رسانه‌های غربی از مادرید گزارش دادند که پدرو سانچز نخست‌وزیر اسپانیا با خوان گوایدو رهبر مخالفان دولت ونزوئلا که به مادرید سفر کرده، دیدار نکرد و به جای آن گوایدو با «آرانچا گونسالس لایا» وزیر امور خارجه اسپانیا دیدار کرد.
وی همچنین با شهردار مادرید و چند مقام حزبی در این شهر گفت‌وگو کرد.

خودداری سانچز برای دیدار با گوایدو، خشم احزاب راست‌گرا و ابراز رضایت چپ‌گرایان در اسپانیا را به دنبال داشت. چپ‌گرایان پیش از این از حزب چپ حاکم در ونزوئلا حمایت کرده بودند.
این در حالی است که گوایدو روز جمعه(چهارم بهمن‌ماه) با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در پاریس دیدار کرده بود.

در همین حال حامیان و مخالفان گوایدو دیروز(شنبه پنجم بهمن‌ماه) پس از حضور وی در پایتخت اسپانیا در تجمع‌هایی شرکت کردند. گوایدو در جمع حامیانش در مادرید بر اهمیت حمایت‌های بین‌المللی برای کنار زدن نیکلاس مادورو از قدرت تاکید کرد. وی گفت: ما برای مبارزه علیه مقام‌های کنونی در ونزوئلا به حمایت نیاز داریم.

این سفر گوایدو  به اسپانیا در حالی انجام شد که گزارش شده وزیر حمل‌ونقل اسپانیا مخفیانه با یک مشاور ارشد نیکلاس مادورو دیدار کرده است. رهبر محافظه‌کاران در اسپانیا نیز از نخست‌وزیر این کشور به دلیل عدم دیدار با گوایدو انتقاد کرد.
سانچز پیش از  این به خبرنگاران گفته بود که دولت مادرید خواهان برگزاری هر چه سریعتر انتخابات در ونزوئلاست اما از احزاب مخالف برای بهره بردن از بحران ونزوئلا علیه دولت مادرید انتقاد کرد.

گوایدو که حکم ممنوعیت سفر خارجی از سوی دولت کاراکاس را نقض کرده، در چند روز اخیر به پارلمان اروپا و اجلاس داووس رفت و با مقام‌های ارشد اروپایی از جمله بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس نیز دیدار کرد.

شبکه تله‌سور نیز در گزارشی اعلام کرد که مخالفان گوایدو دیروز(شنبه) در مادرید تجمع کردند و رهبر مخالفان دولت ونزوئلا را عامل بی‌ثباتی در این کشور خواندند.

جنبش همبستگی با ونزوئلا، سازماندهی این تجمع را در مادرید برعهده داشت و این سفر گوایدو را محکوم کرد. فعالان حاضر در این تجمع از دولت اسپانیا خواستند تسلیم فشارهای آمریکا در به رسمیت شناختن سیاستمداری که خواهان محاصره اقتصادی و تجاری علیه مردم کشورش شده، نشود.

ونزوئلا در دو سال اخیر سخت‌ترین شرایط سیاسی و اقتصادی چند دهه گذشته خود را تجربه کرده است. این کشور که از زمان حضور دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید با شدیدترین فشارها و تحریم‌های واشنگتن مواجه شده، در دو سال گذشته توانسته در برابر این فشارها مقاومت کند.
شرایط نامساعد اقتصادی ونزوئلا زندگی را برای مردم این کشور سخت کرده و سبب مهاجرت بیش از چهار میلیون نفر از این کشور در سال ۲۰۱۹ شده است.  

آمریکا پس از مراسم تحلیف مادورو برای دور دوم ریاست جمهوری، او را «غاصب قدرت» خواند و اعلام کرد که مادورو را به عنوان رئیس جمهوری ونزوئلا به رسمیت نمی‌شناسد.  
پس از آن که گوایدو رئیس وقت مجلس ملی ونزوئلا در ۲۸ ژانویه (۸ بهمن ماه ۹۷) خود را رئیس جمهوری خودخوانده و موقت این کشور اعلام کرد، واشنگتن بلافاصله او را به رسمیت شناخت و بیش از ۵۰ کشور دیگر از واشنگتن پیروی کرده و خواستار برگزاری انتخابات دوباره شدند.