- - https://andisheh-nou.org -

به رغم تهدید‌ها لیست «تحریم‌کنندگان جشنواره فجر» بلندتر می‌شود

به رغم تهدیدهای هفته اخیر شماری از سینماگران امروز (چهارشنبه) بیانیه‌ای تک‌جمله‌ای را با امضای ۱۳۹ سینماگر و هنرمند در صفحه‌های شخصی خود در اینستاگرام منتشر کرده‌ و نوشته‌اند: «ما به جشنواره فجر نمی‌رویم.»

این بیانیه با امضای شمار زیادی از سینماگران و هنرمندان از جمله ژیلا ایپکچی، جعفر پناهی، حمیدرضا آشتیانی‌پور، مصطفی خرقه‌پوش، محمد‌علی رخشانی، محمد رسول‌اف، محمدعلی سجادی، فریدون شهبازیان، مهوش شیخ‌الاسلامی، حمید فرخ‌نژاد، علی‌محمد قاسمی، علی مصفا، محمد‌رضا مویینی و مرضیه وفامهر منتشر شده است.

پیش از این تعداد زیادی از هنرمندان در اعتراض به مسائل و حواشی ماجرای سرنگونی هواپیمای اوکراینی از حضور در جشنواره فجر انصراف داده بودند.

۱۸ دی ماه خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، خبر داده بود که سه گروه تئاتر در مشهد که پیش از این از جشنواره تئاتر فجر انصراف داده بودند، اعلام کرده‌اند که به این جشنواره بر می‌گردند تا «مشتی محکم بر دهان استکبار» بزنند.

پس از آنکه مقامات ایران صبح شنبه ۲۱ دی/ ۱۱ ژانویه به طور رسمی و تحت فشار بین‌المللی به ساقط کردن هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ توسط موشک پدافند سپاه اعتراف کردند، جمعی از هنرمندان که امسال قرار بود در سی ‌و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشند، در همدردی با خانواده کشته‌شدگان و اعتراض به عملکرد مسئولان از شرکت در این جشنواره سر باز زدند.

چهار سینماگر برجسته ایرانی، بهرام بیضایی، مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی و ناصر تقوایی جشنواره فجر را تحریم کردند. پگاه آهنگرانی، سارا بهرامی، امیر نجفی، صابر ابر، امیر‌مهدی ژوله همراه با ۴۲ کارتونیست و همچنین شماری از هنرمندان عرضه موسیقی از جمله کیوان ساکت، کیاوش صاحب‌نسق، حسام اینانلو، مانی جعفرزاده و هانا کامکار نیز اعلام کردند در این جشنواره حکومتی شرکت نمی‌کنند. هنرمندان طراح پوستر و سایر رشته‌های جانبی جشنواره فجر هم به این تحریم پیوستند.

موج انصراف‌ها تا جایی پیش‌ رفت که ابراهیم داروغه‌‌زاده، دبیر سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر اعلام کرد:

«امسال با توجه به فضای عمومی جامعه و همدردی با خانواده‌های داغدار حوادث تلخ اخیر، جشن برنامه افتتاحیه فیلم فجر برگزار نمی‌شود.»

در این رابطه  پرستوصالحی، در پستی اینستاگرامی خبر داد که «گویا هنرمندانی که از جشنواره فجر استعفا دادند ۳ تا ۶ سال از اجرا محروم میشوند دیگر کمک هزینه های اجرای تئاتر هم بهشون تعلق نخواهد گرفت.»

همزمان با انتشار خبر بازگشت این سه گروه به جشنواره، در شبکه‌های اجتماعی گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر این که اعضای این گروه‌ها پیش از صدور بیانیه بازداشت شده بودند.

با این حال، بخش قابل‌ توجهی از بلیت‌های جشنواره فیلم فجر که مراسم افتتاحیه آن از سوی مسئولان جشنواره لغو شد، در نخستین ساعات ارائه به فروش رفت.

زیتون