- - https://andisheh-nou.org -

هشدار روسیه درمورد پیامد اقدامات ضد برجامی اروپا

معاون وزیر امور خارجه روسیه درمورد پیامد اقدام اروپا در فعال سازی مکانیسم حل اختلاف برجام هشدار داد.

“سرگئی ریابکوف” معاون وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه درخصوص اقدام متحدان اروپایی آمریکا در فعال سازی مکانیسم حل اختلاف برجام و ارسال احتمالی پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد هشدار داد و گفت:  اروپایی ها تا آخر پیامدهای مخرب انتقال مجدد پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد را ارزیابی نکرده اند.

ریابکوف همچنین از ایران درخواست کرد، خویشتن داری نشان دهد و از پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای خارج نشود.

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه امروز (دوشنبه) با اشاره به رفتار ناموجه و غیرقانونی اروپایی‌ها در قبال برجام اعلام کرد: اگر پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع شود، خروج تهران از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی / NPT) مطرح خواهد بود.

ظریف با بیان این که ایران پنج گام در راستای کاهش تعهدات برجام برداشته است و قرار نیست گام دیگری برای کاهش تعهدات بردارد، گفت: در صورتی که اروپایی‌ها به تعهدات خود برگردند ایران هم کاهش تعهدات را متوقف می‌کند.

آلمان، بریتانیا و فرانسه بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام  در 8 مه 2018 وعده دادند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند؛ اما هیچ اقدام عملی در این زمینه انجام ندادند.

تروئیکای اروپایی شامل آلمان، بریتانیا و فرانسه، سه شنبه گذشته (14 ژانویه) با انتشار بیانیه‌ای در بروکسل، مکانیسم حل اختلاف  برجام را فعال کرد.