- - https://andisheh-nou.org -

اروپا نگران توافق تجاری چین و آمریکا

امضای توافق موقتی و اولیه تجاری چین و آمریکا برای کاستن از مناقشات تجاری دو کشور باعث نگرانی‌های فزاینده در میان اروپا و برخی از دیگر شرکای چین شده است.

به گزارش ایرنا اتاق بازرگانی اروپا در چین در بیانیه‌ای امضای این توافقنامه را بازنگارش جهانی‌شدن توصیف کرده و از بابت تاثیرات آن بر تجارت این قاره با چین ابراز نگرانی کرده است. چین در این توافق قول داده است در طول یک یا دو سال آینده نزدیک به ۲۰۰ میلیارد دلار کالا از آمریکا وارد کند از این مبلغ چین ۵۰ میلیارد دلار برای خرید تولیدات انرژی، ۴۰ میلیارد دلار برای خرید محصولات کشاورزی و ۴۰ میلیارد دلار برای خدمات اختصاص می‌دهد.

اتاق بازرگانی اروپا در چین در این بیانیه تاکید کرده است که امضای این توافق به این معناست که آمریکا به چین دستور می‌دهد چه کالاهایی را باید خریداری کند و مشخص نیست در این شرایط اروپا در چه جایگاهی قرار دارد.

جرج ووتکه رئیس این اتاق هم در مصاحبه‌ای گفت که برزیل صادر‌کننده دانه‌های روغنی است، استرالیا و قطر گاز طبیعی صادر می‌کنند، اروپا هم به چین هواپیما می‌فروشد ولی این توافق همه این بازارهای تجاری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اروپا که در حال مذاکره برای امضای پیمان سرمایه‌گذاری با چین است بر این باور است که چنین توافقنامه‌ای باعث می‌شود تمرکز بازار چین در اختیار آمریکا باشد و این، اروپا را به حاشیه می‌برد.