- - https://andisheh-nou.org -

ایران «خطای انسانی و اشتباه پدافند سپاه» را عامل سقوط هواپیمای اوکراینی اعلام کرد

ایران بامداد شنبه اعلام کرد که حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی در نزدیکی تهران، در پی خطای انسانی روی داده است.

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین با ۱۷۶ سرنشین بامداد چهارشنبه در محمود آباد شهریار سقوط کرد و تمام سرنشینان آن که ۳۲ نفر از آنها اتباع دیگر کشورها بودند، جان باختند.

ستاد کل نیروهای مسلح ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این حادثه «بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیرعمد» روی داده است زیرا در آن زمان با توجه به «افزایش بی‌سابقه تحرکات هوایی در منطقه، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به منظور پاسخگویی به تهدیدات احتمالی در بالاترین سطح آماده‌باش» قرار داشتند.

در این اطلاعیه آمده است که به محض اطلاع از وقوع این حادثه، آنهم «در بحبوحه تهاجم موشکی به پایگاه آمریکای جنایتکار و احتمال تاثیر اقدامات نظامی در این حادثه» ستاد کل نیروهای مسلح اقدام به تشکیل هیأت بازرسی، متشکل از کارشناسان فنی و عملیاتی آنهم مستقل از سازمان هواپیمایی کشوری کرده است.

نتیجۀ بررسی‌های این هیأت نشان داده است: «پرواز شماره ۷۵۲ خطوط هوایی اوکراین از فرودگاه امام خمینی حرکت نموده و درهنگام چرخش، کاملاً در حالت نزدیک شونده به یک مرکز حساس نظامی سپاه و در ارتفاع و شکل پروازی یک هدف متخاصم قرار می‌گیرد که در این شرایط بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیرعمد، هواپیمای مذکور مورد اصابت قرار گرفته که متاسفانه موجب به شهادت رسیدن جمعی از هموطنان عزیز و جان باختن تعدادی از اتباع خارجی می‌گردد.»

در پایان اطلاعیه، این ستاد ضمن «عذرخواهی به خاطر خطای انسانی پیش آمده» اعلام کرده است که «اطمینان کامل می‌دهد با پیگیری انجام اصلاحات اساسی در فرآیندهای عملیاتی در سطح نیروهای مسلح، امکان تکرار این گونه خطاها را غیرممکن ساخته و بلافاصله مقصر آن را به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی نماید تا با خطاهای صورت گرفته برخورد قانونی صورت گیرد.»

واکنش حسن روحانی

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که «جمهوری اسلامی ایران از این اشباه فاجعه‌بار بسیار متاسف است».

او ضمن تسلیت به خانواده‌های قربانیان این حادثه، اعلام کرد که به کلیه دستگاه‌ها ذی‌ربط دستور داده است که «تمامی اقدامات را برای جبرای، همدردی و دلجویی از خانواده جان‌باختگان انجام دهند».

او با اشاره به کشته شدن اتباع خارجی در این حادثه نیز نوشت: «وزارت امور خارجه، همکاری کامل کنسولی برای شناسایی و بازگرداندن پیکرهای قربانیان به خانواده‌هایشان را به عمل می‌آورد.»

حسن روحانی افزود: «این حادثه دردناک موضوعی نیست که به سادگی بتوان از کنار آن گذشت. می‌بایست تحقیقات تکمیلی برای شناسایی کلیه علل و عوامل این فاجعه ادامه یافته و مسببین این اشتباه نابخشودنی مورد پیگرد قانونی قرار گرفته و نتایج به استحضار ملت شریف ایران و خانواده‌های قربانیان برسد. همچنین ضرورت دارد برای رفع نقاط ضعف سامانه‌های پدافندی کشور، ترتیبات و تمهیدات لازم اتخاذ گردد تا هرگز چنین فاجعه‌ای تکرار نشود.»

واکنش وزیر خارجه ایران

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز ضمن عذرخواهی، آمریکا را عامل شرایط بحرانی منجر به هدف قرار گرفتن هواپیمای اوکراینی دانست.

آقای ظریف در پیامی توییتری نوشت: «روزی غم‌انگیز. نتایج اولیه تحقیقات داخلی نیروهای مسلح نشان داد که خطای انسانی آنهم در زمانی بحرانی به دلیل ماجراجویی‌های آمریکا باعث وقوع فاجعه شده است. تاسف، عذرخواهی و تسلیت عمیق ما به ملت‌مان، خانواده‌های قربانیان و به ملت‌هایی که از این حادثه آسیب دیده‌اند.»

یورونیوز