- - https://andisheh-nou.org -

دسترنج باغداران در جیب دلالان

به‌رغم آغاز خرید ذخایره میوه شب عید از باغداران، قیمت مصوب آن همچنان بلاتکلیف است و این موضوع موجب سوء‌استفاده دلالان و اقدام آن‌ها به خرید دسترنج باغداران با قیمت پایین شده است.

به گزارش اعتمادآنلاین، سیب و پرتقال میوه‌های هستند که هر ساله به عنوان ذخایر میوه شب عید از باغداران خریداری می‌شود. خرید میوه ذخایر شب عید بر اساس نرخ مصوبی انجام می‌شود که هر ساله دولت در ابتدایی دی ماه‌ تعیین و ابلاغ می‌کند، سال گذشته نرخ مصوب در نیمه ماه مذکور اعلام شد.

هر چند هنوز تاخیر چندانی در اعلام نرخ مصوب خرید میوه ذخایر شب عید سال‌ جاری از باغداران رخ نداده است، اما امسال شرایط اقتصادی نامناسب باغداران و قرارگیری در سال‌آور و فراوانی محصول موجب سوءاستفاده دلالان می‌شود، موضوعی که اهمیت تعیین نرخ و ابلاغ سریع‌تر آن را برای سال‌جاری نشان می‌دهد.

عمده پرتقال مورد نیاز ایام نوروز از نوع تامسون است که باغداران شمال خریداری می‌شود. به گفته باغداران شمال در حال حاضر هر کیلوگرم از محصول‌شان برای ذخایر شب عید در باغ توسط دلالان با قیمت یک هزار و ۲۰۰ تا یک هزار و ۴۰۰ تومان خریداری می‌شود که با توجه به قیمت تمام شده تولید منصفانه نیست.

به ادعای باغداران بیشتر دلالانی که به باغات مراجعه کرده و اقدام به خرید میوه با قیمت پایین می‌کنند خود را نمایندگاه اتحادیه باغداران معرفی می‌کنند.

اما محمدرضا شعبانی، مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران، پیش‌تر ادعای باغداران را رد و حداقل قیمت خرید هر کیلوگرم پرتقال از باغداران را یک هزار و ۷۰۰ و قیمت پرتقال درجه یک را دو هزار و ۲۰۰ عنوان کرد.

وی افزود: البته این قیمت خرید میوه در باغ است و ما هر کیلوگرم پرتقال را سورت شده، در سبد و تحویل درب انبار ۴ هزار و ۲۰۰ تومان از باغداران خریداری می‌کنیم.

وی زمان دریافت پرتقال از باغداران درب انبار را از ابتدای بهمن ماه اعلام کرد.

قیمت خرید میوه از باغداران هر چقدر باشد آغاز به خرید پرتقال ذخیره ایام نوروز به قیمت مشخص توسط اتحادیه باغداران در حالی است که هنوز قیمت مصوب این محصول اعلام نشده است و تعیین آن به تاخیر افتاده است.

اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران، درباره آخرین وضعیت تعیین قیمت خرید میوه ذخایر ایام نوروز اظهار کرد: قرار بر این بود که چهارشنبه هفته گذشته در جلسه‌ای که با حضور نمایندگان سازمان حمایت، سازمان تعاون روستایی، وزارت جهاد کشاورزی، اتحادیه باغداران و سازمان میادین تشکیل می‌شود قیمت‌ها تعیین و اعلام شود، اما جلسه مذکور تشکیل نشده و به یکشنبه هفته‌جاری موکل گردید.