- - https://andisheh-nou.org -

ضرورت اعلام آتش بس و توقف هرچه سریعتر عملیات نظامی در منطقه

اعلام شروع درگیری های نظامی و پرتاب موشک به سوی 2 پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق اکثر مردم را شب قبل در اضطراب و نگرانی فرو برد.  “سران جمهوری اسلامی نمی توانند و نباید با سرنوشت کشور و مردم ایران بازی کنند.” 

آناهیتا کیهان- اندیشه نو- حمله موشکی سپاه پاسداران در ساعات اولیه بامداد امروزبه دو پایگاه نیروهای نظامی آمریکا در عین الاسد و اربیل عراق موجی از نگرانی و ناراحتی را در میان هموطنانمان و همچنین مردم صلحدوست منطقه و جهان ایجاد کرد.

سپاه پاسدار ان انقلاب اسلامی در بیانیه ای در بامداد چهارشنبه به وقت ایران اعلام کرد:  “رزمندگان شجاع نیروی هوافضای سپاه طی عملیاتی موفق به نام عملیات شهید سلیمانی… با شلیک ده‌ها موشک فروند زمین به زمین، پایگاه هوایی اشغالی ارتش تروریستی و متجاوز آمریکا موسوم به عین‌الاسد را در هم کوبیدند. “

استفاده از ادبیاتی مانند ما به رژیم سفاک و مستکبر آمریکا “هشدار می دهیم هر شرارت مجدد و یا تحرک و تجاوز دیگر با پاسخ‌های دردناک‌تر و کوبنده‌تری مواجه خواهد شد” و یا “به مردم آمریکا توصیه می‌کنیم برای پیشگیری از خسارت‌های بیشتر، سربازان آمریکایی را از منطقه فرا خوانده…” نشان می دهد که ماهیت این عملیات سپاه در این مرحله بیشتر نمایشی و جنبه نمایشی برای افکار عمومی کشور و حامیان منطقه ای رژیم دارد.  هدف مجبور کردن آمریکا به خروج از عراق نیز بخشی از استراتژی رژیم بوده است.

 «جاناتان هافمن» دستیار سخنگوی پنتاگون در امور عمومی در بیانیه‌ای اعلام کرد: حدود ساعت پنج و سی دقیقه بعدازظهر به وقت محلی آمریکا بیش از ۱۲ موشک بالستیک علیه نیروهای ارتش آمریکا و ائتلاف در عراق شلیک شد.

نانسی پلوسی،  رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، به محض دریافت خبر شروع حمله موشکی سپاه پاسداران رژیم به پایگاه عین الاسد،  در پیامی توئیتری اعلام کرد: “ما پس از شروع بمباران نیروهای آمریکایی در عراق با دقت اوضاع را دنبال می کنیم. ما باید امنیت نیروهای خود را در عراق تأمین کنیم ، و در این رابطه از جمله به تحریکات غیرضروری از طرف دولت آمریکا پایان داده شود و همچنین اقدام های خشونت بار از سوی ایران متوقف شوند. ”  پلوسی در توییتر گفت: تبعات جنگ به نفع آمریکا و جهان نخواهد بود. 

به گزارش خبرگزاری ایرنا- رسانه‌های آمریکایی به نقل از یک مقام کاخ سفید اعلام کردند که «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا سه‌شنبه شب (به وقت محلی) درباره حمله ایران به پایگاه‌های آمریکایی در عراق سخنرانی نخواهد کرد.  رسانه‌های آمریکایی پیشتر خبر داده بودند که ترامپ قرار است سه شنبه شب به وقت محلی در کاخ سفید درباره حمله ایران به پایگاه‌های آن کشور در عراق سخنرانی کند.  

بنا به خبرهای منتشره از روز قبل، مبنی بر نقل و انتقالات نظامی آمریکائیها از پایگاههایشان در عراق پس از مصویه مجلس عراق مبنی بر خروج نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا، به نظر میآید نیروهای سپاه پاسداران به گمان خودشان بهترین زمان را که کمترین عکس العمل احتمالی را از نیروهای آمریکائی انتظار داشتند را برای این ضربه انتخاب کردند.

روز گذشته در نامه ای از طرف ژنرال ویلیام اچ. سیلی ، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق ، به مقامات نظامی عراق خبر داده شده بود که واشنگتن در تدارک خروج نیروهای خود ازعراق در حال جابجائی نیروهای نظامی آمریکا است. در این پیغام به این اشاره شده است که ما به تصمیم شما مبنی بر خروج نیروهای خود احترام میگذاریم. تصمیمی که در روز 5 ژانویه پارلمان عراق در پی کشته شدن ژنرال سلیمانی گرفته شده بود. چند ساعت پس از انتشار خبر در مورد ارسال این نامه، رئیس ستاد کل، ژنرال مارک مایلی به مطبوعات اعلام کرد که این نامه پیش نویس بوده است و با اشاره به “اشتباهی که در کمال حسن نیت انجام شده است”  و افزود این نامه نباید فرستاده میشد. وی همچنین گفت که این پاراگراف بد نوشته شده است و می تواند تصور تخلیه نیروهای مان از عراق را ایجاد کند. مسئله خروج نیروها اتفاق نخواهد افتاد. به گفته مارك اسپر ، رئیس پنتاگون ، ایالات متحده در حال جابجا کردن نیروهای خود درعراق است اما كشور را ترك نمی كند.” هنوز تصمیمی برای خروج از عراق گرفته نشده است. او ادعا کرد. “این نامه با وضعیت امروز ما مطابقت ندارد.”   برخی از رسانه ها در 48 ساعت گذشته از گفتگوهای نخست وزیر عراق و سفیر آمریکا در عراق در رابطه با چگونگی برخورد با قطعنامه پارلمان عراق در روز یکشنبه صحبت کرده اند.  به نظر می رسد که برخی محافل قدرتمند عراق قطعنامه را به نوعی تفسیر می کنند که ادامه حضور یرخی ااز نیروهای آمریکایی را در عراق ممکن می کند.  ترامپ در پیام های توئیری خود گفته است که بر اساس دو موافقتنامه امضا شده بین آمریکا و عراق در صورت اخراج نیروهای نظامی آمریکایی دولت بغداد باید بیش از یک تریلیون و 200 میلیارد دلار خسارت به دولت آمریکا پرداخت کند. 

تمامی این نکات نشان دهنده سردرگمی و بلبشوی تصمیم گیری مقامات بلند مرتبه ارتش امریکا در عراق بوده است. چیزی که براحتی مقامات عراقی متوجه  شده و به کحال حاکمه در ایران گزارش داده اند.

گزارشهای متعدد پس از حمله موشکی عراق خبر از این دارد که تعداد تلفات نیروهای آمریکائی بسیار کم میباشد و موضعگیریهای توییتری ترامپ و ظریف این امیدواری را به نیروهای صلح طلب میدهد که میشود وسعت حملات را در همین محدوده متوقف کرده و مانع گسترش آن شد.

وزیر امور خارجه ایران، محمد جواد ظریف در توئیتر خود گفته است:  ” ایران منطبق با بند ۵۱ منشور ملل متحد، اقدامات متناسبی در دفاع از خود انجام داد و پایگاهی که از آن حمله بزدلانه علیه شهروندان و مقام‌های ارشد ما انجام شده بود را هدف قرار داد.”  وی افزود: “ما به دنبال تشدید تنش یا جنگ نیستیم، اما از خودمان در برابر هر تهاجمی دفاع می‌کنیم.”

همچنین ترامپ در توئیتر خود اعلام کرده است:

“همه چیز خوب است! موشکهای پرتاب شده از ایران دو پایگاه ما را در عراق مورد حمله قرار داده است. میزان خرابی و تلفات در حال بررسی است.  فعلا همه چیز خوب است.  ما قدرتمندترین و مجهزترین ارتش را در تمام نقاط جهان داریم. در این مورد من بیانیه خود را فردا صبح صادر خواهم کرد.

نیروهای طرفدار صلح و افکار عمومی در کشور به درستی مخالف جنگ و درگیری نظامی در هر سطحی بین ایران و آمریکا می باشند.  اعتقاد مردم بر این است که اختلافات بین دو طرف می بایست از طریق گفتگو و مذاکرات جدی و مسئولانه حل شود. در این موقعیت بسیار حساس نیاز به وجود و عملکرد یک جنبش وسیع و همه گیر صلح و مخالفت با جنگ و درگیری نیاز است.   تنها عملکرد قاطع و موثر جنبش صلحی قدرتمند در تمامی جهان، و از جمله ایران میتواند منطقه و حتی جهان را از فاجعه جنگی خانمانسوز و نابود کننده نجات دهد.