- - https://andisheh-nou.org -

بازی شطرنچ انتخاباتی محیلانه بیت ولایت!

روزنامه جوان: خروج لاریجانی از جريان اصولگرایی خودكشي سياسي است

محمد عطريانفر:  اكثريت مجلس آينده در اختيار اصولگرايان قرار خواهد داشت. و اصلاح‌طلبان يك اقليت قدرتمند را تشكيل مي‌دهند.

علی مطهري: جدایي لاریجاني، نجات اصولگرایي است-  همایش وحدت اصولگرایان در غیاب ناطق، اریجاني، قالیباف، وایتي، رضایي و باهنر برگزار شد

لیست لاریجانی!

آرمان- مطهره شفیعی: لاریجانی دیگر نمی‌خواهد در جمع اصولگرایانی باشد که سبب آسیب به جایگاه اصولگرایی اصیل شده‌اند. او نمی‌خواهد با آن فرد هم‌اردوگاهی تعریف شود که به دیگر اصولگرایان در مجلس توهین می‌کند و حرمت بزرگان و دلسوزان کشور را حفظ نمی‌کند. او نمی‌خواهد در جریانی حضور داشته باشد که سخنرانی او را به‌واسطه دیدگاه‌های معتدلش به‌هم زدند یا به رئیس‌جمهور کشور به سبب میانه‌روی‌اش هجمه بردند. او نمی‌خواهد در جریانی باشد که بر خلاف قول و قرارهای قبلی اصولگرایان مبنی بر عدم‌همراهی با آنها که جبهه پایداری نام داشتند، برای انتخابات ائتلاف کند. لاریجانی می‌خواهد مستقل باشد! اکنون اما مطهری از لیست جدیدی سخن می‌گوید که قرار است از سوی لاریجانی و همفکران وی تهیه شود.

احتمال ارائه لیست جدا، از سوی لاریجانی!

علی مطهری که نسبت خانوادگی با علی لاریجانی دارد، معتقد است اقدام رئیس مجلس یک حرکت سیاسی هوشمندانه برای نجات اصولگرایی است. فرزند شهید مطهری گفت: بنده معتقدم آقای لاریجانی و افراد همفکر ایشان در جریان اصولگرایی، باید زوردتر از این، راه خودشان را از بخش دیگر اصولگرا جدا می‌کردند، چرا که ائتلاف باید براساس مبانی فکری واحد باشد در حالی که مبانی فکری این دو گروه با هم تفاوت دارد و نمی‌توان مثلا لاریجانی و جلالی را در کنار افرادی مانند رسایی، کوچک‌زاده و حسینیان و ترقی قرار داد. وی با بیان اینکه اصرار بر فهرست واحد اصولگرایان کار درستی نیست، افزود: راه درست همین است که لاریجانی و افراد همفکر ایشان به عنوان یک بخش اصولگرایان فهرست جداگانه‌ای ارائه کنند و بخش دیگر اصولگرایان هم فهرست خود را ارائه دهند و مردم در انتخاب کاندیداها آزادی عمل بیشتری داشته باشند. نماینده تهران در واکنش به این فرضیه که با کناره‌گیری لاریجانی از ائتلاف اصولگرایان و دوشقه‌شدن جریان اصولگرایی، راه برای پیروزی اصلاح‌طلبان و حامیان دولت هموار می‌شود، تصریح کرد: اینطور نیست. اگر آقای لاریجانی هم به ائتلاف اصولگرایان بپیوندد و فهرست نامتجانس ارائه شود به طوری که در آن مثلا هم نام رسایی باشد و هم نام جلالی، رأی خوبی نخواهد آورد. به نظر من ما باید از نظر اعتقادی و اصول فکری به این قضیه نگاه کنیم که مثلا با نوع برداشتی که جبهه پایداری درباره ولایت فقیه و آزادی بیان و حقوق شهروندی دارد آیا می‌توان با آنها ائتلاف کرد؟ بنده فکر می‌کنم افرادی مانند آقای لاریجانی باید به طور مستقیم با مردم صحبت کنند و بگویند اصولگرای واقعی ما هستیم و طرح ائتلاف اصولگرایان را قبول نداریم، بنابراین ما ناچار هستیم فهرست جدیدی ارائه دهیم. وی ادامه داد: من فکر می‌کنم این کار آقای لاریجانی یک حرکت سیاسی هوشمندانه در جهت نجات جریان اصولگرایی از انقراض بود. جریان اصولگرایی با روش و تفکر و عملکردی که در 10سال گذشته داشته محکوم به نابودی است. شاید افرادی مانند آقای لاریجانی بتوانند با مطرح کردن مبانی فکری درست، آن را از مرگ نجات بدهند. این یک اصل قرآنی است که چیزی که برای مردم مفید نباشد از بین می‌رود. این نماینده مجلس افزود: البته من شخصا با ورود روحانیت اعم از جامعه روحانیت و جامعه مدرسین به دسته‌بندی‌های سیاسی مخالفم. روحانیت نباید خود را در گروه اصولگرا محدود کند بلکه باید حالت پدرانه نسبت به اصولگرا و اصلاح‌طلب داشته باشد و مانند چتری بر سر هردو باشد. بنیانگذار جامعه روحانیت مبارز تهران و جامعه مدرسین شهید مطهری و افراد دیگری مانند شهید بهشتی بودند. آنها هیچ گاه خود را در این دسته‌بندی‌ها محصور نمی‌کردند. مطهری درباره این احتمال که خروج علی لاریجانی از ائتلاف اصولگرایان با هماهنگی رئیس جمهوری و به منظور حمایت نمایندگان طرفدار دولت در مجلس آینده، از ریاست وی بر مجلس است، افزود: اینها فرضیه است و روی فرضیه و احتمال نمی‌توان حکم صادر کرد. این احتمال را می‌توان نتیجه این جدایی دانست نه اینکه این جدایی به خاطر آن صورت گرفته است، بلکه جدایی، بیشتر به خاطر اختلاف در مبانی فکری و ناممکن بودن ائتلاف بوده است.

طعم تلخ حقیقت

اصولگرایان نمی‌خواهند باور کنند که لاریجانی از آنها جدا شده و از هر راهی سعی می‌کنند این حقیقت را کتمان کنند. مهدی چمران می‌گوید: آقایان لاریجانی و قالیباف در ائتلاف اصولگرایان حضور دارند اما حسین نجابت می‌گوید: لاریجانی در ائتلاف اصولگرایان نماینده ندارد. وی می‌افزاید: آقای لاریجانی وزن خود را دارد،‌ ایشان اعلام کرده که با ائتلاف اصولگرایان همراه است موضوعی که آقای مصباحی مقدم نیز مطرح کرده است ولی ایشان گفتند در ائتلاف حضور فیزیکی پیدا نمی‌کند یا نماینده نمی‌فرستد که این به دلیل ریاست‌شان در قوه مقننه است، حرفی که صحیح است. نجابت در خصوص تأثیر نپیوستن فراکسیون رهروان ولایت به ائتلاف اصولگرایان تاکید می‌کند: فراکسیون رهروان ولایت یک جبهه سیاسی نیست بلکه تشکلی در مجلس است که اخیرا کارایی‌اش نیز کم شده است. فراکسیونی که افراد با سلایق مختلف همچون اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان نیز در آن حضور دارند اما بودن آن در موضوعاتی غیر از مجلس موضوعیت ندارد.