- - https://andisheh-nou.org -

فعالان محیط زیست: آلودگی معدن طلای اندریان، ارسباران را تهدید می‌کند

تعدادی از فعالان و تشکل‌های زیست محیطی آذربایجان شرقی با انتشار نامه‌ای سرگشاده که خبرگزاری‌های داخلی ایران روز یکم دی ماه ۹۸ ( ۲۲ دسامبر) آن را منتشر کردند، نسبت به بحرانی شدن آلودگی‌های زیست محیطی معدن طلای اندریان و انتشار این آلودگی‌ها در منطقه ارسباران واکنش نشان دادند و تصریح کردند که ادامه این آلودگی‌ها منابع طبیعی و ذخایر زیرزمینی منطقه را به نابودی می شکاند.

ورزقان، منطقه‌ای کوهستانی در استان آذربایجان شرقی با معادن مس سونگون و طلاست. معدن طلای اندریان ۱۲۰ هکتار وسعت دارد. برخی اطلاعات نشان می‌دهد حدود ۳۰ میلیون تن ذخیره قطعی طلا با عیار پنج درصد دارد.

در نامه فعالان و تشکل‌های زیست محیطی نسبت به “نحوه” بهره برداری از این معدن و استفاده از ترکیبات سیانور ابراز نگرانی شدید شده است. آنها گفته‌اند با ادامه این شیوه استحصال طلا، منابع آب و خاک منطقه ارسباران نیز آلوده می‌شوند.

در این نامه، فعالیت غیراصولی و استفاده از ترکیبات سیانور در استحصال طلا، مهم‌ترین دلایل آلودگی منابع طبیعی و نفوذ ترکیبات خطرناک سیانور در آب‌های سطحی، زیرسطحی و خاک منطقه اعلام شده است.

در همین حال وبگاه خبری دانشجو، به نقل از حمید قاسمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی درباره آلودگی هوا در منطقه ورزقان نوشت که اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی به معدن طلای اندریان اجازه فعالیت داده است، اما این اجازه تا زمانی معتبر است که فعالیت‌های این معدن هیچ‌گونه آلودگی نداشته باشد.