- - https://andisheh-nou.org -

نورعلی‌ تابنده، مجذوبعلی‌‌شاه، قطب سلسله دراویش «نعمت‌الهی»، درگذشت

قطب درویش‌های گنابادی، که عضو هیات‌امنای آرام‌گاه محمدمصدق در احمدآباد هم بود، پس‌از انقلاب و پایان دولت موقت، به جریان ملی‌مذهبی و نهضت آزادی ایران نزدیک‌تر و  البته در نوشته‌های سیاسی‌اش، منتقد تئوری ولایت‌فقیه، بود. تابنده  و  درویشان گنابادی در انتخابات سال  ۱۳۸۸ از مهدی کروبی که همیشه رابطه نزدیکی با این جریان صوفیان داشته، پشتیبانی کردند.

نگاهی به زندگی درویشی که «تا توانست کاری کرد»

▪ خبرگزاری‌ها نوشته‌اند نور‌علی تابنده، قطب «سلسله نعمت‌اللهی سلطان‌علی‌شاهی گنابادی»، امروز، در۹۲سالگی و پس‌از  بیش‌از یک‌ماه بستری‌بودن در بیمارستان مهر تهران درگذشت .
پیکر نورعلی‌ تابنده، را به  بیدخت گناباد، می‌برند تا کنار دیگر قطب‌های این سلسله به‌خاک بسپارند

1⃣ آقای تابنده، خصوصا از این‌رو شناخته‌شد که پیش‌از انقلاب و در دادگاه‌های دوران  پهلوی، وکیل مرتضی پسندیده، برادر امام‌خمینی، و جلال‌الدین‌طاهری، امام‌جمعه اصفهان پس‌از انقلاب، بود
▫و پس‌از انقلاب هم مدتی در دولت موقت مهدی‌بازرگان، معاون وزیر دادگستری، معاون وزیر ارشاد و مدیر  سازمان حج‌وزیارت، و البته وکیل  عباس امیرانتظام، بود.

2⃣ پدربزرگِ آقای تابنده، مُلا سلطان‌محمد گنابادی، ملقب‌به سلطان‌علی‌شاه، در میان پیشوایان سلسله نعمت‌اللهی آن‌قدر مهم است‌که پس‌از او این سلسله، پسوند «سلطان‌علی‌شاهی گنابادی» گرفت؛ چراکه سلسله‌ را بسیار رونق داد.
▫نورعلی تابنده در گناباد، نزد عارفان نامی سلسله، علوم‌اسلامی، هیات و نجوم  خواند و وقتی به تهران آمد،از برادر صوفی‌اش، رضاعلی‌شاه‌ثانی؛ و نیز پیش محمود شهابی، محمد مشکات و  محمد سنگلجی، نواندیشان دینی و دانش‌گاهی، درس‌ آموخت.
▫تابنده، از سال ۱۳۳۱، ازسوی پدرش به حلقه عرفان نعمت‌اللهی درآمد  و در سال  ۱۳۷۵، پس‌از درگذشت قطب این سلسله، علی تابنده، محبوب‌علی‌شاه، و بنابر وصیت این سرسلسله، با  لقب مجذوب‌علی‌شاه، قطب این سلسله شد.

3⃣  تابنده پس‌از آمدن از گناباد به تهران، در دهه  ۱۳۲۰خورشیدی،در  تهران دیپلم طبیعی و  نیز ادبی گرفت و از دانش‌گاه تهران در رشته «حقوق‌قضایی» لیسانس گرفت.
▫تابنده دوبار در فرانسه، تحصیل حقوقی‌اش را تا رتبه دکترای حقوق و نیز  دیپلمای مدیریت قضایی پیش‌برده.
▫او از قضا در فرانسه با هانری کربن، اسلام‌شناس نام‌دار، آشنا شد و به‌اصرار او جزوه‌ای به  فرانسه درباره سلسله نعمت‌اللهی  نوشته.

4⃣ تابنده در دوران پهلوی و در  دهه‌های ۱۳۳۰ و ۴۰، در وزارت‌امورخارجی، و نیز در وزارت‌دادگستری به  شغل‌های قضایی و در دهه  ۱۳۵۰ به وکالت مشغول بود.
▫قطب درویش‌های گنابادی، که عضو هیات‌امنای آرام‌گاه محمدمصدق در احمدآباد هم بود، پس‌از انقلاب و پایان دولت موقت، به جریان ملی‌مذهبی و نهضت آزادی ایران نزدیک‌تر و  البته در نوشته‌های سیاسی‌اش، منتقد تئوری ولایت‌فقیه، بود.
▫تابنده در سال ۱۳۶۹ بابت امضای نامه‌‌ای به هاشمی‌رفسنجانی، مشهور به نامه ۹۰امضایی، در انتقاد از اوضاع  اقتصادی و سیاسی کشور، هشت‌ماه را در بازداشتی سخت گذراند.
▫در دولت احمدی‌نژاد، محافظه‌کاران و  برخی دست‌گاه‌های امنیتی، چندین حسینیه و  مکان‌های مقدس سلسله نعمت‌اللهی را در اصفهان، چرمیهن، کرج، قم، و بروجرد خراب‌کردند و البته درویش‌ها بارها به رویارویی با خراب‌شدن این جاها، تا پای درگیری‌های سخت رفتند.
▫ تابنده  و  درویشان گنابادی در انتخابات سال  ۱۳۸۸ از مهدی کروبی که همیشه رابطه نزدیکی با این جریان صوفیان داشته، پشتیبانی کردند.
▫ آقای  تابنده پس‌از درگیری‌های گروهی‌از درویش‌های گنابادی با نیروهای  امنیتی، دوروبر خانه او، در خیابان پاسداران تهران، در زمستان دوسال پیش، به حصر خانگی دچار شده‌بود.

5⃣ پیروانِ «سلسله نعمت‌اللهی سلطان‌علی‌شاهی گنابادی»، که بیش‌از هفت‌سده قدمت دارد، از گوشه‌نشینی پرهیز داشته‌اند و  به‌سفارش سرسلسله و پایه‌گذار سلسله، شاه‌نعمت‌الله‌ولی، که سروده: «ذکر حق ای یار من بسیار کن/ گرتوانی کار کن در کارکن»، حضور و کار اجتماعی را بسیارمهم می‌‌دانند.
▫اما عصرتابنده، مجذوبعلی‌شاه، احتمالا از سیاسی‌ترین دوران این سلسله صوفی‌ ایرانی در تاریخ معاصر است؛ عصری که کارزار سیاسی‌واجتماعی، آن‌ها را به یک بخش از پیکار بر سر اصلاح و دمکراسی در ایران بدل کرد.