- - https://andisheh-nou.org -

پیروزی “غیرمنتظره” حزب محافظه کار در انتخابات بریتانیا! – آناهیتا کیهان

«ایان  لایوری»، صدر گروه پارلمانی حزب کارگر و از چهره های کارگری چپ و سندیکالیست این حزب امروز صبح در مصاحبه ای ضمن اشاره با مانیفست مثبت و بی نظیر حزب کارگر در تشریح سیاست های ترقیخواهانه آن اگر به قدرت برسد، مشخصاٌ تصمیم اشتباه رهبری حزب در یکسال گذشته در تغییر سیاست آن در قبال نتیجه رفراندم سال 2016 مبنی بر خروج از  اتحادیه  اروپا را در شکست انتخاباتی آن مقصر دانست.

آناهیتا کیهان- اندیشه نو-. اعلام نتایج کامل انتخابات روز گذشته در بریتانیا، پیروزی انتخاباتی یکپارجه و غیر منتظره حزب محافظه کار به رهبری بوریس جانسون، رهبر جنجالی، بی پرنسیپ، و جنگ طلب، را حکایت می کند.

محافظه کاران با بهره گیری از این حقیقت که حزب کارگر در یکساله اخیر عدم تعهد خود به اجرای نتیجه رفراندوم ملی سه سال پیش در رابطه با خروج از اتحادیه اروپا را اعلام کرده بود و در این انتخابات عملاٌ پلاتفرم انتخاباتی خود را بر اساس عدم اجرای رای خروج کامل از اتحادیه اروپا قرار داده بود،  در مناطق کارگرنشین توانستند پیروز شوند.  

اشتباه رهبری حزب كارگر بر بي توجهى به نگرانى های جدی اقشار کارگر بریتانیا در رابطه با عواقب اجتماعی- اقتصادی باقيماندن در اتحاديه اروپا باعث شد كه در بسيارى از مناطق كارگرى حاميان طبیعی حزب كارگر به کاندیداهای آن پشت كردند. چرا كه اعتماد نداشتند با باقيماندن در اتحاديه اروپا حزب كارگر قادر به إجرائي كردن مانيفست انتخاباتى راديكال خود در اجرای اصلاحات پایه ای اقتصادی و اجتماعی باشد.

نیروهای راست افراطی قبل از انتخابات اخیر حزب «برگسیت» را به ثبت رساندند و «نایجل فاراژ»، بانکدار معروف و سوپر میلیونر که قبلاٌ از رهبران حزب محافظه کار بوده است و از همپالگی های نزدیک و صمیمی دونالد ترامپ می باشد، در رهبری آن قرار گرفت.  حزب برگسیت با تصمیم آگاهانه ای برای جلوگیری از موفقیت حزب کارگر در تمامی حوزه های انتخاباتی که این حزب بالاترین حمایت را داشت بر پایه یک پلاتفرم پوپولیستی حساب شده با هدف شکستن آرای حزب کارگری که موضع آن در مورد خروج از اتحادیه اروپا مبهم بود، کاندیدا معرفی کرد. 

یک نگاه تحلیلی به نتایج انتخابات همچنین نشان می دهد که در مناطق کارگری در شمال شرق، شمال غرب،  یورکشایر و لینکلنشایر و میدلند اين حقيقت كه کاندیدا های حزب محافظه كار عملاٌ  از طرف نمايندگان حزب برگسيت كه طرفدار خروج از اتحاديه اروپا بودند (حزب طرفدار سیاست ها و شيوه عمل ترامپ) حمايت ميشدند، بسيار مؤثر بود.  در بسيارى از اين مناطق تعداد آراى اقشار كارگرى كه به كانديداى حزب بركسيت رأى دادند، عملاً تعداد آراى حزب كارگر را آنقدر تقليل داد كه نتواند در اين مناطق پيروز باشد.

جالب توجه است که در تمامى مناطقى كه در رفراندم ٢٠١٦ راى به بركسيت و خروج از اتحادیه اروپا داده بودند در اين انتخابات آراى حزب كارگر تقليل يافت. برخي از محبوب ترين نمايندگان حزب كارگر در مناطق مختلف بريتانيا و از جمله در شمال شرق و شمال غرب، یورکشایر و میدلند كرسى هاي خود را از دست دادند.  اکثر این مناطق در چهار دهه اخیر به دلیل پی آمد های قانونمند و طبیعی قوانین و اصلاحات نولیبرالی اتحادیه اروپا در شرایط اقتصادی و اجتماعی اسفناکی قرار گرفته اند.  حمایت یکپارچه طیف های کارگری در این مناطق از گزینه خروج از اتحادیه اروپا در واقع بیان کننده مخالفت آن ها با سیاست های نولیبرالی و تبعات اقتصادی و اجتماعی ادامه عضویت در این کلوپ بزرگ سرمایه داری نولیبرال اروپا می باشد.

«ایان  لایوری»، صدر گروه پارلمانی حزب کارگر و از چهره های کارگری و سندیکالیست این حزب امروز صبح در مصاحبه ای ضمن اشاره با مانیفست مثبت و بی نظیر حزب کارگر در تشریح سیاست های ترقیخواهانه آن اگر به قدرت برسد، مشخصاٌ تصمیم اشتباه رهبری حزب در یکسال گذشته در تغییر سیاست آن در قبال نتیجه رفراندم سال ٢٠١٦ مبنی بر خروج از  اتحادیه  اروپا را در شکست انتخاباتی آن مقصر دانست. جرمی کوربین، رهبر خوشنام و ترقیخواه حزب کارگر، در بامداد امروز اعلام کرد که پس از انجام بحث و بررسی های ضرور در مورد دلایل شکست انتخاباتی حزب کارگر، از رهبری آن آن کناره خواهد گرفت.

برخی از صاحبنظران بر این باورند که کوربین در این واپسین روزهای رهبریش در حزب کارگر سعی خواهد کرد که جانشین او، رهبر آینده حزب، از جناحی باشد که سیاست های ترقیخواهانه و چپ و مردمی و محبوب او را ادامه دهد.  در سال های اخیر چهره های چپ جوان و مستعدی در حزب کارگر مطرح شده اند که می توانند جانشین های مناسبی برای جرمی کوربین باشند.

و در خاتمه نباید فراموش کرد که دستگاه‌های تبلیغاتی سرمایه‌داری کهنه‌کار بریتانیا در طول انتخابات اخیر (واز ماه ها پیش از آن) به‌طور خستگی‌ناپذیر تلاش کردند که باتبلیغات منفی و جانبدارانه و دروغ پردازانه پیگیر مواضع حزب کارگر و کارآکتر رهبر ترقیخواه و انسانگرا و ضد جنگ آن را زیر علامت سوال ببرند.  بنگاه خبرپراکنی بی‌بی‌سی، محور سیاست تبلیغاتی‌ش را در این انتخابات به صورت آشکار جلوگیری از به‌قدرت رسیدن جرمی کوربین تعیین کرده بود.