- - https://andisheh-nou.org -

چهار فعال حقوق زنان مجموعا به ۱۶ سال و هشت ماه حبس محکوم شدند

مریم محمدی، اسرین درکاله، ناهید شقاقی و اکرم نصیریان، از اعضای «ندای زنان ایران» طی حکمی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ایمان افشاری، هر یک به ۵۰ ماه زندان محکوم شدند. جلسه دادگاه روز ۱۳ آذر برگزار شده است

مریم محمدی، اسرین درکاله، ناهید شقاقی و اکرم نصیریان، از اعضای «ندای زنان ایران» طی حکمی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ایمان افشاری، هر یک به ۵۰ ماه زندان محکوم شدند. روز چهارشنبه ۱۳ آذرماه، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این چهار فعال حقوق زنان برگزارشده بود.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، مریم محمدی، اسرین درکاله، ناهید شقاقی و اکرم نصیریان از اتهام «تشکیل و عضویت در گروه غیرقانونی ندای زنان ایران) به‌قصد براندازی تبرئه» شده و بابت اتهام «اجتماع و تبانی» هر یک به سه سال زندان و برای اتهام «تبلیغ علیه نظام» هریک به شش ماه زندان و بابت اتهام «تظاهر به عمل حرام با مصداق بی‌حجابی» هر کدام  از این فعالان به ۸ ماه زندان محکوم شده‌اند.

در صورت تأیید نهایی این حکم و بر اساس اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی (قانون تجمیع جرائم) ۳ سال از این حکم در خصوص هریک از اعضای ندای زنان قابل‌اجراست.

روز پنج شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۸، بر اساس احضاریه ابلاغ‌شده توسط سامانه الکترونیکی قوه قضاییه (ثنا) به مریم محمدی، اسرین درکاله، ناهید شقاقی و اکرم نصیریان از این چهار فعال حقوق زنان خواسته‌ شده است که در روز چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸، جهت رسیدگی به اتهامات در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران حاضر شوند.

این چهار عضو «ندای زنان ایران» توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت‌ و در شعبه دوم دادسرای امنیت اوین به ریاست قاضی نصیری پور اتهاماتی مشابه به آن ها تفهیم شده بود که این اتهامات عبارت بودند از:

۱. «اجتماع و تبانی به‌قصد انجام جرم علیه امنیت کشور.»
۲. «فعالیت تبلیغی علیه نظام.»
۳. «عضویت در گروه ندای زنان ایران باهدف بر هم زدن امنیت کشور.»
۴. «تشویق به فساد و فحشا از طریق کشف حجاب و حمایت از این موضوع و جریانات همراه آن و انتشار آن در فضای مجازی.»
۵. «تظاهر به عمل حرام در اماکن عمومی.»

لازم به توضیح است که به خانم محمدی علاوه برای این اتهامات، اتهام «تشکیل گروه ندای زنان ایران باهدف بر هم زدن امنیت کشور» نیز  در آن زمان به وی تفهیم شده بود.

تمامی اعضای بازداشت شده «ندای زنان ایران» با تامین وثیقه به صورت موقت تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شدند.

خانم نصیریان، روز دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸، توسط مأموران امنیتی در خیابان بازداشت  به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات مستقر در زندان اوین جهت بازجویی منتقل شد. گفته می شود اتهامات “تشویش اذهان عمومی و تشویق به بی‌حجابی” به وی در آن زمان تفهیم شده‌بود.

این فعال حقوق زنان روز یکشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۸، با سپردن وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شد.

روز شنبه ۱ تیر ۱۳۹۸، خانم شقاقی که صبح روز چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت در منزل شخصی‌اش بازداشت و جهت بازجویی به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بود، با سپردن وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی، به صورت موقت، تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

از سوی دیگر روز چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۸، مریم محمدی، فعال حقوق زنان جهت اخذ آخرین دفاعیات خود پس از انتقال به دادسرای اوین، توسط قاضی نصیری پور، رییس شعبه دوم بازپرسی تفهیم اتهام شد.

مریم محمدی،  روز دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۸، توسط نیروهای امنیتی در گرمسار بازداشت‌ و سپس به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات مستقر در زندان اوین منتقل شده بود.

لازم به توضیح است که اسرین درکاله دختر خاله خانم محمدی نیز  طی روزهای چهارشنبه و شنبه ۶ و ۹ شهریورماه در شعبه دوم بازپرسی توسط قاضی نصیری پور، رییس شعبه دوم بازپرسی دادسرای امنیت اوین،  با اتهاماتی مشابه تفهیم اتهام شده بود. روز یکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸، اسرین درکاله، توسط مأموران وزارت اطلاعات در گرمسار بازداشت شد.

شب سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸، اسرین درکاله و مریم محمدی از بند ۲۰۹ زندان اوین  به بند عمومی زنان در این زندان منتقل شدند و روز سه شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ هرکدام با تأمین وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی به‌صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از بند زنان زندان اوین آزاد شدند.

گفته می‌شود که اعضای بازداشت‌شده «ندای زنان ایران»، چهره‌های فعال در امر سوادآموزی زنان، کمک به بالا بردن سطح و پیگیری مطالبات حقوق زنان، حمایت از بانوان در مقابل خشونت‌های خانگی، مخالفت با ازدواج اجباری و زودهنگام کودکان  و همچنین در همیاری و کمک به مردم سیل‌زده  و اقشار آسیب‌دیده جامعه فعالیت داشته اند