- - https://andisheh-nou.org -

گرانی محسوس در حوزه مواد غذایی

رصد آخرین قیمت کالاهای اساسی در بازار بعد از سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین، بیانگر آن است برخلاف وعده‌ها قیمتها در برخی حوزه‌ها به خصوص در حوزه موادغذایی افزایش داشته است. آنچه که مشخص است آن است که افزایش قیمت برخی از کالاها بی‌ارتباط با گرانی بنزین بوده‌اند و بسیاری از اقلام تغییر نداشته‌اند. اما افزایش قیمت در بازار به خصوص در حوزه موادغذایی متاثر از شرایط بعد از گرانی بنزین بوده است….
گزارش‌های میدانی از بازارهای تهران و شهرستان‌ها حکایت از افزایش قیمت برخی اقلام به خصوص در حوزه مواد غذایی دارد. بر این اساس به دنبال گرانی بنزین قیمت برخی کالاها افزایش یافته است. این اثر را به طور مستقیم می‌توان در کرایه وانت‌بارها مشاهد کرد، به طوری که برخی از فروشندگان از افزایش نرخ کرایه‌های وانت‌بارها گلایه دارند که باعث شده است قیمت برخی از میوه‌ها و صیفی‌جات نیز به دنبال آن افزایش پیدا کند به طوری که میوه‌فروش‌ها از افزایش ۸۰ تا ۱۰۰ درصدی نرخ کرایه وانت‌بارهای داخل و خارج شهرها گلایه دارند.
به گزارش فارس، قیمت هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی در بازار میوه و تره‌ بار خیابان شهید مرتجایی در میدان امام حسین تهران به رقمی بین۱۰ تا ۱۳هزار تومان رسیده است که البته به گفته برخی از مغازه‌داران بیشتر به علت فرا رسیدن فصل سرما و بارندگی است و کمتر به موضوع گرانی بنزین ارتباط دارد.
علاوه بر گوجه فرنگی، در بازار اقلامی مصرفی میوه و صیفی جات مانند نارنگی، پرتقال و انار هم در روزهای اخیر رشد قیمت داشته‌اند. به طور متوسط قیمت برخی از میوه‌ها بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان افزایش قیمت داشته‌اند که مغازه‌داران این افزایش قیمت را به خاطر افزایش کرایه‌ها می‌دانند.
قیمت مرغ نیز افزایش را شاهد بوده، به طوری که با نرخ ۱۲۹۰۰ عرضه شده است که حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان افزایش داشته است. هر شانه تخم‌مرغ نیز از ۱۷۰۰۰ به ۱۹۰۰۰ تومان رسیده است که البته بنا به گفته فروشندگان این افزایش قیمت به دلیل فصل سرما و آزاد شدن صادرات تخم‌مرغ رخ داده و نه افزایش قیمت بنزین. قیمت گوشت گوساله و گوسفندی نیز تقریباً تغییری نداشته است.