- - https://andisheh-nou.org -

معترضین عراقی کنسولگری ایران در نجف را به آتش کشیدند!

بدنبال آتش کشیده شدن کنسولگری ایران در نجف، نیروهای امنیتی عراق در ناصریه در جنوب عراق 14 نفر از معترضین به دولت حاکم را با شلیک به صفوف تظاهر کنندگان کشتند. 

با به آتش کشیدن کنسولگری جمهوری اسلامی در نجف توسط معترضین عراقی دولت عراق در این شهر مهم و مقدس برای شیعیان مقررات منع رفت و آمد اعلام کرد!

به گزارش خبرگزاری رویتر معترضین عراقی روز چهارشنبه به کنسولگری ایران در جنوب شهر نجف حمله کردند با آتش زدن و تخریب آن سطح بالاترو جدیدی از خشونت را به تظاهرات هایی که با هدف به سقوط کشاندن دولت تحت حمایت رژیم ایران سازمان دهی شده است، به نمایش گذاشتند. 

 این قوی ترین ابراز احساسات ضد ایرانی تظاهرکنندگان عراقی است که هفته ها در خیابان های بغداد و شهرهای شیعه نشین جنوب کشور به خیابان ها رفته اند – و صدها نفراز آنها با گلوله های نیروهای امنیتی عراق کشته شده اند
سخنگویان پلیس و دفاع مدنی اظهار داشته اند كه کارمندان کنسولگری کمی قبل از شروع تظاهرات آن را تخلیه کرده بوده اند و در جریان این حادثه هیچ تلفاتی وجود نداشته است.

رسانه های دولتی گزارش دادند که مقامات محلی به دنبال این حادثه مقررات منع عبور و مرور را در منطقه نجف را اجرائی کردند. 

به آتش کشیدن کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف، شهر مقدس مسلمانان شیعه در جنوب عراق، پس از گذشت چند هفته از تظاهرات گسترده با هدف تشدید اقدام های مخالفت گرایانه برای به زیر کشیدن دولت فاسدی که متهم به دنباله روی از مقام های رژیم اسلامگرای  حاکم در ایران است، موج خشونت ها را در عراق نیز تشدید کرده است. ناتوانی دولت و سیاستمداران عراق در مقابله با ناآرامی ها و پاسخگویی به خواسته های معترضین عصبانیت عمومی را برانگیخته است. 

این اعتراضات که از اول اکتبر در بغداد آغاز شد و در شهرهای جنوبی گسترش یافته است ، پیچیده ترین چالش با طبقه حاکم تحت کنترل سیاستمداران شیعه مذهب است که از زمان حمله سال 2003 به رهبری ایالات متحده که به سقوط دیکتاتور سنی مذهب،  صدام حسین، منجر شد ، نهادهای دولتی و شبکه های حامی را کنترل می کند
معترضان جوان که اکثراً شیعه هستند می گویند سیاستمداران فاسد هستند و نگاه به قدرت های خارجی – به ویژه ایران –  دارند.  آنها سیاستمداران را به دلیل عدم بهبود شرایط پس از سال های درگیری با وجود آرامش نسبی از زمان شکست داعش در سال 2017 وجود داشته است، سرزنش می کنند.

مقامات عراقی  در تلاش برای پایان دادن به ناآرامی، اخیراٌ “واحد های حل بحران” که در آن هم نظامیان و هم مسئولان غیرنظامی شرکت دارند،  را تشکیل داده اند.