- - https://andisheh-nou.org -

تداوم اعتراضات به گرانی بنزین، خشونت ماموران و کشته شدن دست‌کم چهار معترض

امروز، شنبه ۲۵ آبان اعتراض‌ها به افزایش ناگهانی و سه برابری بنزین در شهرهای مختلف ایران ادامه یافت. تعداد شهرهایی که به این اعتراضات پیوسته‌اند، از شب گذشته بیشتر شده است. مردم با بستن جاده‌ها و خیابان‌ها، آتش زدن لاستیک و سر دادن شعار اعتراض می‌کنند. در مقابل، نیروهای امنیتی و انتظامی با باتوم، گاز اشک آور، ماشین آپپاش و در مواردی تیراندازی با معترضان برخورد می‌کنند. علاوه بر کشته شدن یک معترض سیرجانی در شب گذشته، امروز خبر تایید نشده‌ای درباره کشته شدن یک نفر از معترضان به نام میثم منیعات در خرمشهر و معترضانی در بهبهان و شیراز و کرج منتشر شده است. اویدئویی که از شلیک به سمت معترضان در معالی آباد شیراز منتشر شده، جوانی را نشان می‌دهد که به نظر می رسد تیر به قلبش برخورد کرده است. فیلم مشابهی درباره جاده ساوه منتشر شده است.

از زنجان و چهاراه سعدی گزارش رسیده که اینترنت موبایل قطع است و ماموران با ماشین‌های آب‌پاش به مردم آب پاشیدند و معترض‌ها را بازداشت کردند. اعتراضات در مشهر با غروب آفتاب بیشتر شده است. رسانه‌‌های داخلی در پوشش حوادت روز دوم اعتراضات سکوت کرده‌اند یا آن را به عوامل خط گرفته از خارج از کشور نسبت داده‌اند. در گزارش‌های آنها معترضان «اغتشاشگر» و «ضد انقلاب» خوانده شده‌اند.

برخی از گزارش‌ها حاکی از آنند که اعتراضات در برخی از مناطق خشونت بیشتری پیدا کرده است. از شهرهای حومه تهران به طور خاص، درگیری گزارش می‌شود. تصاویر دلخراشی از تیرخوردن یک معترض در جاده ساوه  و معترض دیگری در شهریار منتشر شده است. در محله آریاشهر تهران شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سرداده شده و علیه مردم از گاز اشک‌آور استفاده شده است. در خیابان پیروزی تهران، مردم به معترضان پیوسته‌اند و در تهرانپارس هم بانکی به آتش گرفته است.

در میدان شوش تهران ماموران با مردم درگیر شدند. در شیراز یک خودروی پلیس به آتش کشیده شد. در کرج بنر نوری همدانی، مرجع تقلید شیعه را پایین آوردند.

بر اساس اطلاعاتی که رادیو زمانه به دست آورده، اوضاع در شهریار و کرج متشنج بوده است. در کرج اداره راهنمایی و رانندگی به آتش کشیده شد. معترضان به افزایش قیمت بنزین، یکی از جایگاه‌های سوخت در حوالی شهریار را به آتش کشیدند. جاده تهران شهریار مسدود شد. معترضان با تجمع در مقابل دانشگاه آزاد در گوهردشت شعار دادند: ««ملت ما عاصیه، برده‌داری کافیه.» در سرآسیاب ملارد هم بانکی آتش زده شد. حضور ماموران گارد ویژه در تهرانسر پررنگ بوده است.

در شهریار و کرج راهپیمایی‌هایی در اعتراض به افزایش قیمت بنزین در جریان بود. سرعت اینترنت در شهریار و کرج کاهش پیدا کرد، به شکلی که عملاً شبکه‌های اجتماعی از دسترس خارج شدند. شعار استقلال آزاد، جمهوری ایرانی از شعارهای مردم معترض در کرج بوده است.

در کرج، خیابان طالقانی، معترضان از کسبه خواستند که مغازه‌هایشان را تعطیل کنند.

معترضان خیابان‌های اصلی بهارستان، رباط کریم، خیابان ولیعصر شهریار، خیابان کامیون‌داران پردیس به سوی تهران و برخی دیگر از خیابان‌‌ها را با توقف خودورهایشان مسدود کردند. آمد و رفت در اتوبان کرج به تهران نیز مختل شد.

شهر قدس و پردیس هم شاهد اعتراضات بوده‌اند.

در ستارخان تهران، تظاهرات و اعتراض مردم چشمگیر بود.

در بهارستان اصفهان، میدان اصلی شهر، چهارراه ولیعصر خیابان بسته شد.

در گرگان، مردم در خیابان شالیکوبی تجمع کردند.

در هشتگرد استان البرز هم مردم تجمع کرده و شعار دادند. فولادشهر و مریوان هم به اعتراضات پیوستند.

مردم ارومیه شعار دادند:‌ «بیزیم دوشمن بوردادی، یالاندی آمریکادی/دشمن ما همینجاست دروغ میگن آمریکاست»

اصفهان، کرج، سنندج، ایلام، شیراز، تهران، گرمسار، تبریز سقز، چابهار، رشت، اهر، اسلام‌شهر، بهبهان، یزد، سرپل‌ذهاب، گرگان، ارومیه، بوشهر، رودهن، دماوند، جم، یاسوج، بابل، فسا، کنگان و …، از جمله شهرهایی هستند که در اعتراضات امروز حضور داشته‌اند.

صیدال فعال، رئیس مرکز فوریت های امنیتی، اطلاعات و اخبار وزارت کشور، شنبه ۲۵ آبان به کاربران شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی را به «شایعه‌سازی» و «دروغ‌پراکنی» در مورد اعتراضات مردم به گرانی بنزین متهم کرد. صیدال فعال با «معاند» خواندن برخی از کاربرانی که «برای دستیابی به اهداف ضد مردمی، رویدادها را بزرگنمایی می‌کنند»، تهدید کرد با آن‌ها براساس قانون مجازات اسلامی برخورد قانونی خواهد شد.

دادستان کل کشور نیز معترضان در خیابان را «اخلال‌گرانی که ریشه در خارج دارند» خواند و آن‌ها را به «برخورد قانونی» تهدید کرد.