- - https://andisheh-nou.org -

مکزیک با کودتا در بولیوی مخالفت کرد/ مورالس بازداشتش را “غیرقانونی” خواند

وزیر امور خارجه مکزیک، استعفای «اوو مورالس» رئیس جمهوری بولیوی از قدرت را نتیجه اقدامی نظامی خواند و با وقوع «کودتا» در این کشور مخالفت کرد.

پس از هفته ها اعتراضات انتخاباتی، رییس جمهوری بولیوی شب گذشته (یکشنبه) در پی افزایش تنش های سیاسی و سرپیچی نیروهای نظامی و انتظامی استعفا داد.

«ابرارد مارسلو» وزیر امور خارجه مکزیک در توئیتی با رد استعفای مورالس آن را مشابه تراژدی هایی خواند که در قرن پیش، آمریکای لاتین را آغشته به خون کرد.

وی در توئیت های دیگری اعلام کرد که در صورت درخواست رئیس جمهوری مستعفی بولیوی، مکزیک آماده است تا به وی پناهندگی اعطا کند.

پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات و با وجود تایید دادگاه عالی انتخابات در بولیوی، مخالفان مورالس اعلام کردند، این نتایج را قبول ندارند و از آن زمان تاکنون دست به اعتراض های خشونت آمیز زده‌اند.

بدنبال تشدید بحران سیاسی در بولیوی، سازمان کشورهای آمریکایی (او ای اس – OAS) از دولت لاپاز خواسته بود، نتایج انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده در ۲۸ مهر ماه (۲۰ اکتبر) را ملغی اعلام کند و به برگزاری انتخابات مجدد تن دهد.

سرانجام روز گذشته (یکشنبه) ۱۹ آبان ماه (۱۰ نوامبر) با دخالت ارتش بولیوی، مورالس مجبور به استعفا شد و در نطق تلویزیونی اظهار کرد: استعفای خود را تقدیم می‌کنیم تا برادران و خواهران کارمند دولت هدف حملات و تهدیدات قرار نگیرند.

وی شرایط جاری در بولیوی را به کودتا علیه دولت تعبیر کرد وخطاب به مردم کشورش گفت: دوست دارم اعلام کنم، مبارزه ما پایان نیافته و تلاش برای تحقق برابری و صلح همچنان ادامه خواهد داشت.

مورالس افزود: به عنوان رئیس جمهوری وظیفه دارم که شرایط را آرام کنم.

مورالس در توئیتی با اشاره به بازداشتش از سوی پلیس، این اقدام را “غیرقانونی” خواند و نوشت، منزلش از سوی گروه‌های خشن مورد حمله قرار گرفته است.

اما رئیس پلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد، هیچ حکمی برای دستگیری رئیس جمهوری برکنار شده بولیوی صادر نشده است.

به گزارش یورونیوز، آلوارو گارسیا لینرا، معاون رئیس جمهوری بولیوی نیز ضمن کناره گیری از سمت خود اعلام کرد که «کودتا رخ داد.»

ارتش بولیوی روز یکشنبه همزمان با تشدید بحران سیاسی در این کشور از اوو مورالس خواسته بود تا از سمت خود کناره گیری کند. درخواست ارتش تنها چند ساعت پس از آن اعلام شد که اوو مورالس از برگزاری دوباره انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.

کارلوس مسا، رقیب اصلی اوو مورالس در واکنش به تصمیم رئیس جمهوری بولیوی برای برگزاری دوباره انتخابات ریاست جمهوری از او خواسته بود تا ضمن کناره گیری از سمتش در انتخابات آینده نامزد نشود.

ویلیامز کالیمان، فرمانده ارتش بولیوی روز یکشنبه تنها ساعاتی پس از اعلام تصمیم اوو مورالس برای برگزاری دوباره انتخابات به خبرنگاران گفت: «ما بعد از تحلیل وضعیت مناقشه داخلی از رئیس جمهوری می خواهیم که از سمت خود کناره گیری کند تا صلح در کشور برقرار شود و ثبات حفظ شود.»

وزارت خارجه کوبا در واکنش به اعلام خبر کناره گیری اوو مورالس از ریاست جمهوری بولیوی، «کودتا» در این کشور آمریکای لاتین را محکوم کرد.

مخالفان اوو مورالس به دنبال انتشار خبر استعفای او با حضور در خیابان های شهر لاپاز پایان زمامداری وی را جشن گرفتند.

نماینده مجلس آمریکا استعفای مورالس را حاصل “کودتا” دانست

به گزارش ایرنا، عضو دموکرات و مسلمان مجلس نمایندگان آمریکا رویدادهای جاری و اعتراض‌های هدایت شده و هدفمند از سوی عوامل خارجی در بولیوی که رئیس جمهوری قانونی این کشور را وادار به استعفا کرد، “کودتا” نامید.

ایلهان عمر شامگاه دوشنبه در واکنش به کودتا علیه اوو مورالس که در انتخابات اخیر این کشور به پیروزی رسید، نوشت: برای بیرون راندن یک رئیس جمهوری یک کشور به وسیله نیروهای مسلح، یک کلمه وجود دارد که به آن “کودتا” گفته می شود.

وی افزود: ما باید به صراحت با خشونت سیاسی در بولیوی مخالفت کنیم. مردم بولیوی سزاوار انتخابات آزاد و منصفانه هستند.

افراد نقاب‌پوش سفارت ونزوئلا را در بولیوی اشغال کردند

ساعاتی پس از کناره‌گیری «اوو مورالس» رئیس جمهوری بولیوی از قدرت، افراد نقاب‌پوش و مسلح به مواد منفجره به سفارت ونزوئلا در لاپاز پایتخت بولیوی هجوم برده و آن را تصرف کردند.

تارنمای راشا تودی به نقل از «کریسبلی گونزالس» (Crisbeylee González) سفیر ونزوئلا در بولیوی خبر داد که کارکنان سفارت از بیم جان خود از این محل گریخته اند.

وی در پیامی صوتی گفت: حال ما خوب است ولی سفارت را گرفته اند. می خواهند هه ما را بکشند. ما به کمک شما نیاز داریم.

خبرگزاری رسمی بولیوی هم به نقل از این دیپلمات نوشت که «اوباش» چهره خود را پوشانده، مسلح به دینامیت و سپر در دست به زور وارد سفارت شدند.