- - https://andisheh-nou.org -

لولا داسیلوا، رئیس جمهوری سابق برزیل از زندان آزاد شد

لولا داسیلوا، رئیس جمهوری پیشین برزیل که به جرم فساد مالی از یک سال و نیم پیش زندانی بود بر اساس حکم دستگاه قضایی این کشور آزاد شد.

یک قاضی برزیلی روز جمعه در پی صدور حکم وحدت رویه دیوان عالی برزیل مجوز خروج رئیس جمهوری پیشین این کشور را صادر کرد و دقایقی پس از آن نیز خبرگزاری ها از آزادی لولا داسیلوا خبر دادند.

لولای ۷۴ ساله بلافاصله پس از خروج از زندان در حالیکه کتی تیره به تن داشت با چهره ای بشاش در میان طرفداران خود سخنرانی کرد. برخی از هواداران او در حالیکه اشک شادی در چشمانشان حلقه زده بود آزادی وی را پس از قریب ۵۸۰ روز جشن گرفتند.

قضات دیوان عالی برزیل روز پنجشنبه با صدور حکمی اعلام کردند اجرای حکم حبس یک مجرم پیش از پایان تمام راه‌های تجدیدنظر و فرجام‌خواهی، مغایر قانون اساسی برزیل است. این رای وحدت رویه با نظر موافق ۶ عضو از مجموع ۱۱ قاضی عالی‌ترین مرجع قضایی برزیل صادر شد. به این ترتیب و با صدور این رای احتمال آزادی نزدیک به ۵ هزار زندانی برزیلی، از جمله لولا داسیلوا قوت گرفته است.

رئیس جمهوری اسبق برزیل تا شامگاه جمعه در حال گذران دوره محکومیت ۸ سال و ۱۰ ماه خود بود. لولا و حامیانش ماجرای اتهام فساد مالی را یک توطئه از سوی احزاب رقیب و نهادهای قدرتمند برزیل توصیف می‌کنند. لولا در آوریل سال ۲۰۱۸ برای اجرای حکم حبس بازداشت و به زندان منتقل شد. این در حالی است که محکومیت وی صرفا در دادگاه تجدید نظر تایید شده بود و وی امکان شکایت از این حکم در مراجع قضایی بالاتر را داشت.

وکلای لولا داسیلوا ۷۴ ساله بلافاصله پس از اعلام رای دیوان عالی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بودند که خواستار آزادی فوری موکل خود هستند که تاکنون ۵۷۹ روز را به شکل غیرقانونی در زندان سپری کرده است.

لولا در قبال دریافت یک خانه سه‌طبقه در یکی از سواحل سائوپائولو، به نفع یکی از شرکت‌های تابع کمپانی ترمینال بنادر برزیل عمل کرده بود.