- - https://andisheh-nou.org -

ادامه اعتراض‌ها به شیوه‌نامه انضباطی جدید دانشجویان/ عقب‌گرد دانشگاه به دوران‌احمدی‌نژاد؟ – شهرزاد همتی

اعتراض دانشجویان، تکذیب مسئولان وزارت علوم و وعده اصلاح از سوی معاون رئیس‌جمهور. این چکیده واکنش‌ها به «شیوه‌نامه اجرائی جدید شورای انضباطی دانشجویان» است که اعتراض فعالان دانشجویی و جزئیات منتشرشده از آن حکایت از رصد دانشجویان حتی در فضاهای بی‌ارتباط با دانشگاه دارد و مجرم‌انگاری دانشجو بخش اصلی آن است.

شیوه‌نامه‌ای که اخبار جسته‌وگریخته از دانشگاه‌ها حکایت از ابلاغ و اجراشدنش دارد؛ اما مسئولان وزارت علوم می‌گویند همه‌چیز هنوز در مرحله پیش‌نویس است؛ ‌این تکذیبیه در حالی است که شهریورماه سال جاری، «شیوه‌نامه اجرائی جدید شورای انضباطی دانشجویان» که براساس آیین‌نامه شورای انضباطی دانشجویان تنظیم شده است، با امضای وزرای بهداشت و علوم به دانشگاه‌های سراسر کشور ابلاغ شد و خبر آن در خبرگزارهای رسمی کشور هم منتشر شد. شیوه‌نامه‌ای که دانشجویان آن را تنبیه‌گرا می‌دانند. به گفته آنها، در این شیوه‌نامه از برخی تخلف‌های جدید برای دانشجویان صحبت به میان آمده که پیش از این تخلف محسوب نمی‌شدند؛ موضوعاتی از قبیل «انتشار موضوعات غیراخلاقی در فضای وب»، «نگهداری محصولات رسانه‌ای غیرمجاز» و «ضبط صدا و تصویربرداری‌های بدون مجوز».

مبهم‌بودن مواردی که در این شیوه‌نامه تخلف عنوان شده‌اند نیز از دلایلی است که دانشجویان به آن اعتراض دارند. هفته گذشته با صحبت‌های معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت، دوباره مسئله این شیوه‌نامه به بحث داغ رسانه‌ای بدل شد و سه‌شنبه‌شب نیز توفانی توییتری در اعتراض به این شیوه‌نامه از سوی فعالان توییتری به راه افتاد. ‌سیما‌سادات لاری، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، دراین‌باره گفت: اگر کانال‌هایی به‌جز گروه‌های مجازی دارای مجوز، توسط فعالان دانشجویی راه‌اندازی شود و دانشجویان در آن اقدام به نشر اکاذیب کنند، در کمیته انضباطی با آنها برخورد قانونی می‌شود. لاری در گفت‌وگو با ایرنا مثالی از تخلف مجازی نیز ارائه داد: «اگر دانشجویی مسائل مرتبط با دانشگاه نظیر بودجه آن را نشر داده و فردی نسبت به این موضوع شکایت کند، به پرونده او رسیدگی می‌شود».

منبع: روزنامه شرق