- - https://andisheh-nou.org -

بزرگ‌ترین تجمع اعتراضی در بغداد با خواست تغییر نظام سیاسی

هزاران نفر از شهروندان معترض عراقی در میدان التحریر بغداد تجمع کردند. سمت و سوی اعتراضات تغییر کرده است. معترضان اکنون خواهان تغییر نظام پارلمانی به ریاستی و عدم مداخله ایران در امور داخلی عراق اند.

به گزاری خبرگزاری آسوشیتدپرس جمعه یکم نوامبر/ ۱۰ آبان بزرگ‌‌ترین گردهمایی اعتراضی شهروندان عراقی از آغاز اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹ تاکنون در میدان التحریر بغداد برگزار شد. خبرگزاری رویترز ادعا کرده است که این تجمع بزرگترین تجمع اعتراضی در عراق بعد از سقوط صدام‌حسین است.

معترضان میدان التحریر و همه خیابان‌های اطراف آن را پر کرده‌اند. مأموران امنیتی با تقویت سنگربندی‌ها در تلاش‌اند مانع از ورود معترضان به پل جمهوری و منطقه سبز بغداد شوند.

سمت و سوی مطالبات معترضان تغییر کرده است. آن‌ها اکنون خواهان تغییر نظام پارلمانی به نظام ریاستی‌اند.

نظام پارلمانی در عراق بر اساس قانون اساسی مصوب سال ۲۰۰۵ ایجاد شده است. قبل از آن در سال ۱۹۵۸ نظام ریاستی جایگزین نظام سلطنتی شد.

پارلمان عراق دوشنبه ۲۸ اکتبر/ ۶ آبان برای بررسی پاسخ به درخواست معترضان تشکیل جلسه داد. در این جلسه که بعد از یک بار تعویق با حضور ۲۲۲ نماینده برگزار شد، نمایندگان به تشکیل کمیته‌ای برای تغییر قانون اساسی رأی دادند.

 بسیاری از معترضان ایران را مسئول نابسامانی‌های اقتصادی و سیاسی در کشورشان می‌دانند. در شبکه‌های اجتماعی ویدیویی دست به دست می‌شود: معترضان روی عکس علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ضربدر قرمز کشیده‌‌اند و کفش به طرف این تصویر پرت می‌کنند، یادآور واقعه پرتاب کفش خبرنگار عراقی – منتظر الزیدی –  به سمت جرج دبلیو بوش، رئیس جمهوری اسبق آمریکا در نشست خبری او  در سال ۲۰۰۸ که بنا بر سنت عرب، به عنوان یک توهین بزرگ درک می‌شود.

در روز جمعه معترضان از روی پرچم ایران با صلیب شکسته در پیاده‌روی اطراف میدان التحریر عبور می‌کردند.

[1]

اینفوگرافی ــ بیکاری جوانان، فساد سیاستمداران: زنجیر اتصال اعتراض‌ها در عراق،‌ لبنان، اکوادور، هائیتی و شیلی ــ برای بزرگ‌تر شدن تصویر روی آن کلیک کنید

همزمان با این تحولات، عده‌ای هم با لباس شخصی در میدان التحریر در جمع معترضان حاضر شده‌اند و با سر دادن شعارهای «کلا کلا آمریکا»  (هرگز هرگز آمریکا) و «کلا کلا اسرائیل» (هرگز هرگز اسرائیل) سعی در مصادره اعتراضات دارند. این تحرکات در دو روز گذشته بعد از سخنرانی خامنه‌ای اتفاق می‌افتد.

سازمان ملل اعلام کرده است که از آغاز اعتراضات اکتبر در عراق دست‌کم ۲۵۷ نفر کشته و ۱۰ هزار نفر مجروح شده‌اند. چهارشنبه گذشته علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی برای نخستین بار در واکنش به این اعتراضات، ضمن شناسایی مطالبات مردم، در اصالت اعتراضات تردید کرد. سپس در همان روز قاسم سلیمانی در یک سفر محرمانه به بغداد مانع از ائتلاف هادی عامری (رهبر ائتلاف فتح و رئیس سازمان نظامی – سیاسی بدر) با مقتدی صدر (رهبر جریان سائرون) شد.

خامنه‌ای آمریکا و کشورهای غربی را متهم کرد که با پول عربستان سعودی در تلاش‌اند عراق و لبنان را ناآرام کنند. او ماهیت اعتراضات اکتبر عراق و لبنان را با اعتراضات سراسری دی ۹۶ یکسان دانست.

آیت‌الله علی سیستانی، مرجع تقلید شیعیان عراق در نماز جمعه کربلا خواهان اصلاح قانون اساسی عراق شد. سیستانی با گوشه‌چشمی به ایران گفت:

«هیچ شخص، گروه یا طرفی یا کشور منطقه‌ای و بین‌المللی نمی‌تواند اراده مردم عراق را مصادره کرده و تصمیم خود را بر آنان تحمیل کند.»

حشد الشعبی، همزمان با برگزاری بزرگ‌ترین تجمع اعتراضی در یک ماه گذشته در بغداد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد:

«ما به دقت اوضاع را زیر نظر دارم و اطلاعاتی داریم که تأیید می‌کند خواسته‌های اجنبی،‌ عناصر نفوذی و تمایلات سیاسی وجود دارد که در کمین شما و این کشور نشسته و می‌خواهد عراق را به پرتگاه سقوط سوق دهد و فتنه، هرج‌و مرج، درگیری داخلی و ویرانی ایجاد شود.»

حشد الشعبی در ادامه این پیام از معترضان حاضر در میادین تظاهرات اجازه ندهند احدی به نیروهای امنیتی عراق حمله کرده یا دست به تخریب اموال عمومی و خصوصی و تعرض به مرجعیت دینی عراق بزند.

زمانه