- - https://andisheh-nou.org -

تظاهرات اسلام گرایان افراطی پاکستان در اسلام‌آباد برای تغییر دولت

حزب جمعیت علمای اسلام، یکی از بزرگ‌ترین احزاب اسلامی پاکستان می‌گوید که دولت عمران خان، نخست وزیر کنونی پاکستان بی‌کفایت و غیرقانونی است و پس از انتخابات تقلبی سال گذشته توسط ارتش منصوب شده‌است. جالب اینست که فضل الرحمان و جمعیت علمای اسلامی خود نیز در گذشته همواره به مثابه مهره های ارتش و سازمان اطلاعات نظامی پرقدرت پاکستان عمل می کرده اند.

اندیشه نو: هزاران اسلامگرای افراطی ضد دولت امروز، پنج شنبه 31 اکتبر/ 9 آبان در اسلام آباد، پایتخت پاکستان، با شعار استعفای دولت «عمران خان»، نخست وزیر این کشور، تظاهرات می کنند. اسلامگرایان «سلفی» خواستار استعفای دولت هستند. این تظاهرات فشار بزرگی بر عمران خان، نخست‌وزیر،  که در حال حاضر با کسری قابل توجه بودجه دست و پنجه نرم می کند و می‌کوشد تا اقتصاد آشفته کشور ر ا به ثبات برساند، خواهد بود.

این اعتراض بزرگ توسط «حزب جمعیت علمای اسلام»، یکی از بزرگ‌ترین احزاب اسلامی پاکستان، سازماندهی شده است. فضل الرحمان می‌گوید که دولت عمران خان، بازیگر معروف و کاپیتان تیم ملی کریکت پاکستان در دهه های 1980 و 1970 میلادی تاا سال 1992، بی‌کفایت و غیرقانونی است و پس از انتخابات تقلبی سال گذشته توسط ارتش منصوب شده‌است. جالب اینست که فضل الرحمان و جمعیت علمای اسلامی خود نیز در گذشته به مثابه مهره های ارتش و سازمان اطلاعات نظامی پرقدرت پاکستان عمل می کرده اند.

تحلیل گران مطلع در پاکستان معتقدند که کسب اجازه نامه برای برگزاری چنین گردهمایی و مارش بین شهری بدون حمایت ارتش و دستگاه قضایی برای فضل الرحمان و حزب جمعیت علمای اسلام او مبسر نمی بود.

اعتراض حزب جمعیت علمای اسلام گویا به این دلیل است که پس از انتخاب دولت عمران خان، فضل الرحمان به مقام خود به عنوان وزیر امور مربوط به کشمیر منصوب نشد.  البته این می تواند پوشش ظاهری قضیه باشد.  آیا جناحی از نظامیان پاکستان به دلیل مشخصی راضی به ادامه جکومت عمران خان نمی باشند.
ارتش پاکستان در تاریخ موجودیت این کشور همواره متهم به مهره چینی برای کنترل قدرت بوده و پس از کودتای ژنرال ضیاء الحق در پنجم ژوئیه 1977 بر علیه دولت قانونی ذولفقار علی بوتو در برهه ای حساس در دهه 1980 قدرت مطلق داشت و در مداخله نظامی همه جانبه این کشور در افغانستان نقش کلیدی داشت. دردهه های اخیر هم ارتش و سازمان اطلاعات نظامی پاکستان در حقیقت گرداننده واقعی قدرت سیاسی در کشور بوده اند.

یکی از اهرم های کنترل نظامیان پاکستان استفاده آن ها از مذهب اسلام و گروه های متعدد اسلامگرایان سلفی و ارتجاعی است که از قبل بودجه های رسمی و غیر رسمی فربه شده اند. ده ها هزار مدرسه مذهبی و حوزه علمیه در پاکستان میلیون ها نفر را تحت کنترل خود دارند و در مواقع ضروری به صحنه سیاست وارد می کنند.

حرکت اعتراضی اخیر حزب جمعیت علمای اسلام» در قالب یک راهپیمایی طلبه ها و اعضای این جریان ارتجاعی در روز یکشنبه 27 اکتبر در لاهور شروع شد و کاروان عظیم هزاران اتومبیل و اتوبوس در روز های اخیر شهر به شهر به سوی اسلام آباد در راه بوده است. پیش بینی می شود ده ها هزار نفر در این تظاهرات اعتراضی شرکت کنند.

مدارس و برخی ادارات در اسلام‌آباد امروز تعطیل هستند. پلیس ایست‌های بازرسی در اسلام آباد و جاده های منتهی به آن را تقویت کرده و با انتقال کانتینرهای حمل و نقل به مناطقی از شهر برای مسدود کردن خیابان ها و شاهراه ها سعی داشته است که مانع رسیدن تظاهرات به قلب اداری و دیپلماتیک شهر بشود.

فضل الرحمان که ریاست حزب جماعت علمای اسلام را برعهده دارد اقدام اعتراضی خود را مارش آزادی خوانده‌است.  رحمان یک هفته قبل در یک کنفرانس مطبوعاتی در لاهور به خبرنگاران رسانه های خبری گفت: ” اگر ما نتایج مورد نظر خود را پس از رسیدن به اسلام‌آباد حاصل نکنیم, این حرکت متوقف نخواهد شد.”

“ما خواهان استعفای نخست‌وزیر هستیم, کل مجلس جعلی است, ما می‌خواهیم آن را منحل کنیم. عمران خان در انتخابات سال گذشته قول داد که به فساد پایان دهد, به خانواده‌های طبقه متوسط کمک کند و اقتصاد را به مسیر درستی هدایت کند.”

“اما ماه‌ عسل دولت او به پایان رسیده است چرا که اقتصاد با مشکل کسری مالی که به حدود 7 درصد از تولید ناخالص داخلی رسیده، روبرو است و بحران موازنه تراز پرداخت‌ها در حال افزایش است.”