- - https://andisheh-nou.org -

اعلام وضعیت اضطراری در پایتخت شیلی

پس از تشدید اعتراضات در مورد افزایش کرایه های مترو توسط مردم و خشونت ناشی از درگیریها در سانتایگو پایتخت شیلی دولت اعلام شرایط اضطراری کرد.
پس از افزایش کرایه در تاریخ 6 اکتبر ، کمپین اعتراض به افزایش کرایه توسط دانشجویان شروع به جوانه زدن کرد و اقشار زیادی از دانش آموزان نیز به این کمپین پیوستند. اعلام این خبر در شلوغترین ساعات متروی سانتیاگو که باعث شد نرخ کرایه به گرانترین نرخ کرایه در کشورهای امریکای لاتین شود. و در کنار این تغییر نرخ کرایه مترو ، قیمت اتوبوس نیز صعود کرد در نتیجه هزاران دانش آموز از دانش آموزان مدارس و دانشگاه ها به تظاهرات گسترده ای علیه افزایش کرایه حمل و نقل در شیلی پیوستند و در ایستگاه های مترو در پایتخت این کشور طغیان معترضین منجر به آسیب به بخشهایی از چرخه حمل ونقل شد.
این تظاهرات در سطح شهر گسترش یافته است و منجر به درگیری های شدید بین معترضین و پلیس ، که برای پراکندگی جمعیت از گازاشک استفاده کرده اند.
معترضین موانع و گردونه های الکترونیکی را خراب کرده اند و ترمزهای اضطراری قطارها را کشیده اند و بیش از 2.5 میلیون مسافر که هر روز از مترو استفاده می کنند را تحت تأثیر قرار داده است. پلیس ده ها نفر را بازداشت کرده است و بنا بر گزارش ها دو افسر زخمی شده اند. عصر جمعه ، در مراکزی ازسانتیاگو که محل تجمع معترضین بود به مرکزی از پرتاب گاز اشک آور توسط نیروهای نظامی دولت شد و گاز اشک آورتوسط مأموران پلیس برای پراکنده کردن معترضین صورت گرفت و صدای هلی کوپترها و آژیرآسمان شب سانتیاگو را در بر گرفت.دولت برای کنترل اعتراضات 136 ایستگاه متروی شهر را تعطیل کرد.
پلیس سانتیاگو ادعا می کند که خسارت سنگینی از سوی دانش آموزان به مترو وارد شده و مترو فعلا قادر به فعالیت نیست آنها می گویند علرغم بسته بودن گیتها اما دانش آموزان خشمگین با پریدن از روی نرده ها وارد مترو شدند.مدیریت مترو می گوید طی اعتراضات یازده روز دانش آموزان ودانشجویان بیش از 200 مورد آسیب به سیستم حمل ونقل مترو وارد شده است.
شیلی یکی از ثروتمندترین کشورهای آمریکای لاتین است ، اما همچنین یکی از نابرابرترین کشورها است. ناامیدی ناشی از هزینه های بالای زندگی در سانتیاگو به یک نقطه نظر سیاسی تبدیل شده است و مردم خواستار اصلاحات در مورد همه چیز از قوانین مالیاتی و کار این کشور گرفته تا سیستم بازنشستگی دراین کشور می باشند.
طبق قانون اساسی دوران دیکتاتوری شیلی ، وضعیت اضطراری در سانتیاگو می تواند اعمال شود و 15 روز ادامه یابد. این اعلام به دولت اختیارات اضافی می دهد تا آزادی رفت وآمد شهروندان و حق تجمع آنها را محدود کند. بطور باورنکردنی(فجیع) ، سربازان برای اولین بار از زمان وقوع زلزله بخش های ویران شده کشور در سال 2010 به خیابان ها باز می گردند. رئیس جمهور سباستین پیانرا در یک سخنرانی تلویزیونی ادعا کرد: “هدف این است که نظم عمومی و ایمنی وحفاظت از اموال عمومی و خصوصی برقرار شود ،” هیچ جایی برای خشونت در کشوری که حاکمیت قانون در هسته آن قرار دارد وجود نخواهد داشت. “.
بسیاری از مردم مانند سنت همیشگی مردم امریکای لاتین برای اعتراض به سیاستهای دولتها از پنجره وبالکن خانه با زدن بر دیگه وقابلمه این اعتراضات را همراهی کردند.