- - https://andisheh-nou.org -

١٢ تا ١٣ میلیون نفر از مردم کشور در فقر مطلق هستند!

یک جامعه شناس تاکید کرد: منظور از سلامت اجتماعی این است که باید دست رانت خواران، دزدان و مصرف ناعادلانه را قطع کرد و وضعیت سلامت اجتماعی را بهبود بخشید.

به گزارش ایسنا، میرطاهر موسوی در نشست تخصصی سلامت اجتماعی و توسعه که در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، بیان اینکه تحقق توسعه در سایه مدیریت و حکمرانی خوب قابل تحقق است، گفت: حکمرانی خوب، حکمرانی است که در آن مشارکت، فعالیت مردمی و اعتماد عمومی در حد قابل قبولی باشد و ارتباط منطقی بین هسته‌ای حاکمیت و شهروندان برقرار شود. توسعه محقق نمی‌شود مگر آنکه حکمرانی خوب و مدیریت صحیح در جامعه حاکم و جاری شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه برای تحقق حکمرانی خوب و برون داده توسعه به ابزارهایی نیاز داریم اظهار کرد: یکی از ابعاد و مشخصات مهم در تحقق حکمرانی خوب و ایجاد جامعه سالم، ارائه گزارش از وضعیت اجتماعی و ارائه اطلاعات صحیح در این مورد است. اولین نتیجه این موضوع بالا رفتن ذخیره خرد و دانایی در جامعه است. اگر این ذخیره نباشد اساساً دغدغه توسعه هم نمی‌توان داشت. انتشار کتاب وضعیت اجتماعی ایران به همت موسسه رحمان و بررسی وضعیت اقتصاد، آسیب‌های اجتماعی نظیر طلاق، جرم، رفاه، نابرابری‌های اجتماعی، آموزشی، جنسیتی و… در همین راستا بوده و مطالعه آن خالی از لطف نیست.

موسوی با تاکید بر اینکه دو مفهوم «سلامت اجتماعی» و «سرمایه اجتماعی» تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند و بخش زیادی از این دو مفهوم با یکدیگر همپوشانی دارد نیز توضیح داد: جامعه ما سراسر از فرصتها و تهدیدها است و به همین دلیل باید ببینیم چگونه می توان تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد. از جمله فرصت‌های موجود در کشور ما می توان به جوان بودن جامعه ایران، وجود پتانسیل های فرهنگی و تاریخی، پتانسیل های بالقوه اقتصادی و تمدنی اشاره کرد. بیشترین تهدیدها در ایران مربوط به حوزه اجتماعی است ایران در زمینه تولیدات مهندسی نظیر مونتاژ، قالب سازی، تولید قطعات و …تنها دو سه گام عقب است؛ مشکل حادی ندارد و شاید اگر خودمان را تکان دهیم بتوانیم به این قدرتهای جهانی برسیم.