- - https://andisheh-nou.org -

«نیروهای دموکراتیک سوریه»، مذاکره با دمشق و مسکو را بررسی می کنند

یک روز بعد از اعلام خروج نیروهای آمریکایی از شمال شرق سوریه، رهبران نیروهای کرد در این منطقه می‌گویند در حال بررسی آغاز مذاکره با دولت‌های سوریه و روسیه هستند.

به گزارش بی بی سی یکی از فرماندهان کرد از “نیروهای دموکراتیک سوریه” به خبرگزاری رویترز گفته است که اگر آمریکا منطقه مرزی را تخلیه کند نیروهای کرد مجبور خواهند شد که تمام گزینه‌های ممکن از جمله مذاکره با دمشق و مسکو را در نظر بگیرند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، که دیروز با اشاره به وضعیت شمال شرق سوریه و درگیری ترکیه با کردها گفته بود آمریکا باید خود را از “جنگ‌های مضحک بی‌پایان” کنار بکشد، امروز در توییت دیگری نوشته است که ایالات متحده “به هیچ وجه کردها را رها نکرده است.”

او کردها را “مردمانی خاص و جنگجویانی فوق‌العاده” توصیف کرده و گفته است که آمریکا از آنها حمایت مالی و تسلیحاتی می‌کند.

نیروهای کرد شمال شرق سوریه که مورد حمایت آمریکا بودند، بعد از اعلام خبر خروج نیروهای آمریکایی، این کشور را به “خنجر زدن از پشت” به متحدان خود متهم کردند و درباره ظهور دوباره گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) هشدار دادند.

تغییر لحن ترامپ در قبال ترکیه

آمریکا حدود هزار سرباز در سوریه دارد که به گفته یک مقام ارشد وزارت خارجه بیش از ۲۰ نفر آنها از ناحیه مرزی شمال سوریه خارج شده‌اند. نیروهای تحت هدایت کردها در این ناحیه از متحدان آمریکا در نبرد با داعش بوده‌اند، اما ترکیه آنها را “تروریست” می‌داند.

ترکیه می‌گوید قصد دارد با هدف امن کردن مرزهای خود و “حذف عناصر تروریستی” در شمال شرق سوریه عملیات نظامی انجام دهد.

ترامپ که دیروز با لحنی تند به ترکیه درباره اقدام نظامی “خارج از اندازه” در شمال سوریه هشدار داده بود، امروز در توییت دیگری با لحنی متفاوت ترکیه را “شریک تجاری بزرگ” آمریکا خوانده است.

ترامپ دیروز گفته بود “اگر ترکیه قدمی بردارد که من، با خرد بی‌همتا و بزرگم، آن را خارج از اندازه بدانم اقتصاد ترکیه رابه کل نابود و ویران خواهم کرد.”

هم‌زمان با این تحولات کاخ سفید هم اعلام کرده است که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه روز ۱۳ نوامبر (حدود پنج هفته دیگر) در واشنگتن مهمان ترامپ خواهد بود.

ترامپ: کردها مردمانی خاص و جنگجویانی عالی هستند

ترامپ: کردها مردمانی خاص و جنگجویانی عالی هستند [1]

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا امروز تاکید کرد کشورش با خروج نظامیان آمریکایی از خاک سوریه کردها را رها نکرده است.

رئیس جمهوری ایالات متحده در صفحه توئیترش نوشت: «شاید ما در حال ترک سوریه باشیم اما به هیچ وجه کردها را رها نمی کنیم. آنها مردمانی خاص و جنگجویانی عالی هستند. همانطور که رابطه مان با ترکیه به عنوان عضو ناتو و شریک تجاری مان خیلی خوب بوده است.»

به گزارش یورو نیوز، دونالد ترامپ در ادامه تاکید کرده است که کشورش به کمک به کردها از نظر مالی و نظامی ادامه خواهد داد. رئیس جمهوری آمریکا همچنین تاکید کرد که ترکیه «کاملا» درک می کند که هرگونه نبرد «غیرضروری» برای اقتصاد ترکیه و واحد پول «شکننده» آنها «ویران کننده» خواهد بود.

رئیس جمهوری آمریکا این نوشته ها را در حالی در صفحه توئیتر خود منتشر کرد که پیش از آن از سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در روز ۱۳ نوامبر (۲۲ آبان) به واشنگتن خبر داده بود.

کاخ سفید یکشنبه شب تنها چند ساعت پس از گفتگوی تلفنی دونالد ترامپ و رجب طیب اردوغان از خروج نظامیان این کشور از شمال سوریه خبر داده بود.

این تصمیم رئیس جمهوری آمریکا با انتقاد اعضای دموکرات و جمهوریخواه کنگره ایالات متحده روبرو شد.

منتقدان تصمیم دونالد ترامپ برای خروج نظامیان آمریکا از شمال سوریه از حمله احتمالی ترکیه به شمال سوریه و عملیات این کشور علیه کردها ابراز نگرانی می کنند. این در حالی است که آنکارا خود را برای آغاز عملیات نظامی و هوایی علیه شبه نظامیان کرد در شمال سوریه آماده می کند.

از سوی دیگر بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا روز سه شنبه از احتمال حمله ترکیه به شمال سوریه «عمیقا» ابراز نگرانی کرد. ترکیه اعلام کرده است که زمینه چینی های اولیه برای آغاز عملیات نظامی در شمال شرق سوریه را به پایان رسانده است.

دو مقام ترکیه اعلام کرده اند که ارتش این کشور در طول شب گذشته (دوشنبه شب) با حمله به مرز سوریه با عراق از استفاده نیروهای کرد از این منطقه برای تقویت حضور خود در شمال شرق سوریه جلوگیری کرده اند.

اخبار روز