- - https://andisheh-nou.org -

اعتراضات عراق: جلسه اضطراری مجلس تحریم شد

در پی بروز اعتراضات گسترده در سرتاسر عراق، گروهی از نمایندگان مجلس این کشور با انتقاد از بی‌برنامه بودن دولت در پاسخگویی به مطالبات مردم، جلسه اضطراری مجلس را که قرار بود شنبه بعداز ظهر ۵ اکتبر برگزار شود، تحریم کردند. اعتراضات عصر شنبه در شهرهای جنوبی پرتعداد ادامه دارد.

موجی از اعتراضات طی روزهای گذشته عراق را فرا گرفته است. هزاران نفر در سرتاسر کشور علیه فساد، بیکاری و کمبود خدمات عمومی تظاهرات می‌کنند. برخی آمار از کشته شدن نزدیک به صد نفر و زخمی شدن بالغ بر چهار هزار نفر حکایت دارند. با وجود این اعتراضات ادامه دارد و گروه‌هایی از مردم خواستار تغییر نظام شده‌اند.

تحریم جلسه اضطراری مجلس از سوی نمایندگان

به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، جلسه اضطراری پارلمان که برای بعدازظهر شنبه ۵ اکتبر/ ۱۳ مهر برنامه‌ریزی شده بود، به خاطر حضور نداشتن چند سیاستمدار مهم در این جلسه برگزار نشد.

خبرگزاری الجزیره از بغداد گزارش داد: «سه گروه بزرگ در مجلس تصمیم گرفتند که جلسه را تحریم کنند زیرا گفتند دولت برنامه‌ای برای اجرا ندارد بنابراین این جلسه ارزش حضور یافتن ندارد.»

بنابراین بحرانِ عراق هر چه بیشتر به جمع سیاستمداران سرایت کرده است.

صبح شنبه نیز مقتدی صدر از رهبران سیاسی شیعه عراق با صدور بیانیه‌ای خواستار استعفای دولت شده بود.

افزایش تعداد کشته‌شدگان

منابع مطلع پزشکی و پلیس بغداد به خبرگزاری «رویترز» گفته‌اند که در آخرین درگیری‌ها میان معترضان و پلیس پنج نفر دیگر کشته شدند.

آمار دقیق کشته‌شدگان این موج اعتراضی مشخص نیست اما بر اساس آمار خبرگزاری‌های مختلف، بیش از ۹۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند. نزدیک به چهار هزار نفر نیز زخمی شده‌اند.

الجزیره با برخی معترضان مصاحبه کرده و نظر آنها را منعکس کرده است. بیشتر مردم دلیل اعتراض خود را فقر، نبود حمایت دولت، بیکاری، و کمبود کالاهای اساسی دانسته‌اند. برخی دولت را متهم کرده‌اند که با آنها به مثابه داعش برخورد می‌کند و کمترین حقوق انسانی آنها را نادیده می‌انگارد.

خبرگزاری «اسوشیتدپرس» گزارش داده است که اعتراضات عصر شنبه در شهرهای جنوبی عراق از جمله ناصریه و دیوانیه با جمعیت زیاد معترضان ادامه دارد. یک مقام مطلع دولتی به این خبرگزاری گفته است که معترضان در ناصریه دفتر دو حزب سیاسی را به آتش کشیده‌اند. خشونتی در دیوانیه گزارش نشده است. این مقام دولتی اما گفته که تظاهرات در شهرهای جنوبی «بسیار بزرگ» است.

دولت در تلاش برای سرکوب اعتراضات

دولت از سوی نمایندگان مجلس و احزاب اپوزیسیون متهم به نداشتن برنامه برای پاسخگویی به مطالبات مردم شده است. عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر نیز برای سرکوب اعتراضات برنامه مشخصی را دنبال کرده است.

از آغاز تظاهرات مردمی، نیروهای امنیتی با فشار ماشین آب‌پاش، پرتاب گاز اشک‌آور، شلیک گلوله‌های جنگی و گلوله‌های پلاستیکی سعی در متفرق کردن معترضان دارند.

تنش‌ها همچنین به قطع تقریباً همه شبکه اینترنت این کشور منجر شد. مقامات می‌خواهند به این روش امکان ارتباط معترضان با یکدیگر و یا انتشار تصاویر تظاهرات در شبکه‌های اجتماعی را بگیرند.

این موج از تظاهرات تقریباً بدون رهبری سازماندهی می‌شود و بزرگ‌ترین چالش در برابر دولت یک ساله  عادل عبدالمهدی به حساب می‌آید. عبدالمهدی در بغداد، پایتخت، و برخی شهرهای دیگر حکومت نظامی برقرار کرده است تا مانع تجمعات شود.

استان‌های عراق از جمله مراکز استان‌های ذی قار، میسان، القادسیه، واسط، بابل، نجف، کربلا، بصره، المثنی، دیاله و کرکوک در دو روز گذشته شاهد برگزاری تظاهرات بوده‌اند.

روز