- - https://andisheh-nou.org -

موج تائید احکام حبس تعزیری علیه فعالان دانشجویی ایران

دستگاه قضایی ایران در روزهای گذشته شماری از فعالان دانشجویی را به حبس تعزیری محکوم کرده است.

دادگاه تجدیدنظر در آخرین مورد از احکام صادر شده پریسا رفیعی، فعال صنفی دانشگاه تهران را به هفت سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق، دو سال ممنوع الخروجی و محرومیت از عضویت در گروه های سیاسی محکوم کرد. به این ترتیب حکم صادره برای پریسا رفیعی عینا مورد تائید قرار گرفته است.

فرشته طوسی، فعال دانشجویی در دانشگاه علامه طباطبایی نیز پیش از این از سوی شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ۱۸ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود.

پیش از این دادگاه تجدیدنظر استان تهران حکم صادره علیه پدرام پذیره، فعال صنفی دانشگاه تهران را نیز عینا تائید کرده بود. دادگاه انقلاب تهران پدرام پذیره را پیشتر به هفت سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و دو سال ممنوع الخروجی و محرومیت از عضویت در گروه ها و احزاب محکوم کرده بود. بنا به گزارش‌ها مجازات اشد پدرام پذیره یعنی پنج سال حبس تعزیری قابلیت اجرا خواهد داشت. پدرام پذیره، رئیس شورای صنفی دانشگاه تهران در جریان اعتراضات دی ماه سال ۹۶ بازداشت شده بود.

فرشته طوسی نیز علاوه بر یک سال و شش ماه حبس تعزیری به دو سال ممنوع الخروجی، محرومیت از حضور در احزاب و گروه‌های سیاسی، شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌ها و مطبوعات محکوم شده است.

با این حال فهرست کنشگران دانشجویی که اخیرا محکوم شده‌اند یا محکومیت آنها تأیید شده، ظاهرا بیشتر از این سه نفر است. خبرگزاری ایرنا با انتشار متن نامه سرگشاده‌ جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران به وزیر علوم [1] در اعتراض به احکام صادر شده برای دانشجویان، نام ۱۴ نفر از آنان را با جزسیات اتهام‌شان به این ترتیب منتشر کرده است. در این نامه به جز پریسا رفیعی از افراد زیر نام برده شده است:

سینا درویش عمران دانش‌آموخته‌ مطالعات کشورهای آلمانی زبان دانشگاه تهران محکوم به ۸ سال، حبس تعزیری، ۲ سال ممنوع‌الخروجی و محرومیت از فعالیت سیاسی، حضور در احزاب و دسته‌جات سیاسی و فضای مجازی؛ سها مرتضایی، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران محکوم به ۶ سال حبس تعزیری، ۲ سال محرومیت از عضویت در احزاب و گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی؛ علی مظفری، دانشجوی کارشناسی انسان‌شناسی دانشگاه تهران محکوم به ۸ سال حبس تعزیری، ۲ سال ممنوع‌الخروجی و محرومیت از فعالیت سیاسی، حضور در احزاب و دسته‌جات سیاسی، فضای مجازی، رسانه‌ها و مطبوعات؛ سینا ربیعی، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم اجتماعی دانشگاه تهران محکوم به ۱ سال حبس تعزیری و ۲ سال ممنوع‌الخروجی؛ محسن حق‌شناس، دانشجوی کارشناسی طراحی صحنه دانشگاه تهران محکوم به ۲ سال حبس تعزیری؛ محمدقاسم الله‌یاری دانشجوی کارشناسی ارشد مکانیک انرژی دانشگاه تهران محکوم به ۲ سال حبس تعزیری؛ مرضیه امیری، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم اجتماعی دانشگاه تهران (در زندان و منتظر صدور حکم)؛ لیلا حسین‌زاده، دانشجوی کارشناسی ارشد انسان‌شناسی دانشگاه تهران، محکوم به ۶ سال حبس تعزیری و ۲ سال ممنوع‌الخروجی (در زندان)؛ روح‌الله مردانی، معلم و دانشجوی کارشناسی ادبیات دانشگاه تهران محکوم به ۶ سال حبس تعزیری، ۲ سال محرومیت از برخی حقوق اجتماعی و ممنوع‌الخروجی (در زندان)؛ کسری نوری، دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق بشر دانشگاه تهران، محکوم به ۱۲ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق، ۲ سال تبعید به ثلاث باباجانی، ۲ سال ممنوع‌الخروجی، ۲ سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها و احزاب و دسته‌جات سیاسی و اجتماعی و فعالیت رسانه‌ای (در زندان)؛ شیما انتصاری، دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه تهران، محکوم به ۵ سال حبس تعزیری (در زندان) و خشایار دهقان، دانشجوی دکتری برق دانشگاه تهران که به گفته این نامه، تکلیف وی در ادامه تحصیل روشن نیست و تحصیل وی عملا با مشکل روبه‌رو شده است.