- - https://andisheh-nou.org -

ظریف: اروپایی‌ها در اجرای تعهدات خود به برجام ناکام بوده اند

وزیر خارجه ایران در پاسخ به بیانیه انگلیس، فرانسه و آلمان نوشت: سه کشور اروپایی بعد از خروج آمریکا از برجام در اجرای تعهدات خود به توافق هسته ای ناکام بوده اند.

محمد جواد ظریف در پیام توییتری نوشت: از ماه مه (اردیبهشت) سال ۲۰۱۸ تا کنون سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) بدون اجازه آمریکا در اجرای تعهدات خود به برجام ناکام بوده اند.

وی افزود: راه حل این ناتوانی: اراده جامع برای ایجاد مسیر مستقل،‌عدم تکرار طوطی وار ادعاهای پوچ آمریکا و عدم ناسازگاری با برنامه جامع اقدام مشترک است.

ظریف در پاسخ ادعای کشورهای اروپایی برای توافق جدید هسته ای با ایران نوشت: هیچ گونه توافق جدیدی پیش از پایبندی به توافق کنونی وجود نخواهد داشت.

سه کشور اروپایی روز دوشنبه در بیانیه ای مشترک از تهران خواستند تا در مورد برنامه های هسته ای و موشکی خود و موضوعات امنیتی منطقه به مذاکره بپردازد.

براساس این بیانیه، «زمان آن فرا رسیده است که ایران یک چارچوب مذاکره بلند مدت برای برنامه هسته ای خود و همچنین موضوعات امنیتی منطقه ای را که شامل برنامه های موشکی آن است، بپذیرد.

بیانیه کشورهای اروپایی بعد از دیدار امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در نشست سالانه سازمان ملل منتشر شد.