- - https://andisheh-nou.org -

تظاهرات جهانی دانش‌آموزان در اعتراض به تغییرات آب و هوایی

هزاران دانش آموز روز جمعه با حضور در خیابان‌های استرالیا و دیگر کشورهای منطقه آسیا‌-اقیانوسیه اعتصاب جهانی دانش آموزان در اعتراض به تغییرات آب و هوایی را آغاز کردند. این راهپیمایی در طول روز به تدریج در کشورهای مختلف اروپا و آفریقا نیز برگزار شد.

شرکت کنندگان در این تظاهرات در آستانه اجلاس سازمان ملل متحد درباره آب و هوا خواستار اقدام موثر رهبران جهان علیه گرمایش زمین شدند.

یکی از تازه‌ترین گزارش‌های دانشمندان درباره تغییرات اقلیمی نشان می دهد که دمای هوای کره زمین به طور میانگین تا سال ۲۱۰۰ میلادی هفت درجه سانتیگراد افزایش خواهد یافت.

ز سوی دیگر پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۵۰ شمار افرادی که به دلیل خشکسالی‌های شدید، وقوع طوفان‌های سهمگین، آتش سوزی‌های جنگلی و جاری شدن سیل به کمک‌های بشردوستانه احتیاج خواهند داشت دو برابر خواهد شد.

استرالیا و آسیا

تصاویر منتشر شده از تظاهرات روز جمعه در استرالیا نشان دهنده حضور گسترده جوانان و نوجوانان این کشور در تجمعات شهرهای مختلف است. گرتا تونبرگ در واکنش به تظاهرات شهر سیدنی در صفحه توئیتر خود از حضور چشمگیر جوانان و نوجوانان استرالیایی تجلیل کرد.

صدها هزار نفر از دانش آموزان در سایر کشورهای آسیایی از جمله ژاپن، هند، سری لانکا و نپال نیز در اعتصاب جهانی برای حفظ محیط زیست شرکت کردند. شرکت کنندگان در تظاهرات تایلند به ساختمان وزارت محیط زیست این کشور یورش بردند.

این در حالی است که معترضان به تغییرات آب و هوایی در چین اجازه تظاهرات نیافته اند.

اروپا و آفریقا

صدها هزار دانش آموز در قاره های آفریقا و اروپا نیز به اعتراض کنندگان به تغییرات اقلیمی در جهان پیوستند و جوانان کنیایی اعتراض خود به آلودگی محیط زیست را با پوشیدن لباس هایی از ضایعات پلاستیکی نشان دادند.

در اوگاندا نیز صدها دانش آموز برای اعتراض به تغییرات اقلیمی در جهان و سیاست های نادرست ریست محیطی کشورها به خیابان آمدند.

رویترز

دانش آموزان و جوانان بلژیکی که از پیشگامان سلسله راهپیمایی های آب و هوایی در اروپا بوده اند در یک راهپیمایی بزرگ دیگر شرکت کردند. این در حالی است که روز یکشنبه آینده در بروکسل، پایتخت بلژیک، روز بدون خودرو اعلام شده است.

به دلیل اختلال ترافیکی زیادی که احتمالا راهپیمایی این روز در بروکسل ایجاد می کرد، شهرداری این شهر از پیش مجبور به بستن چند تونل و پل در مرکز شهر شده بود. رفت و آمد در چند خط مترو و تراموای بروکسل نیز مختل شد.

رویترز
شهروندان مدافع محیط زیست در برلین به دانش آموزان پیوستندرویترز

راهپیمایی در شهرهای مخنلف سوئد، اتریش، ایتالیا و سایر کشورهای اروپایی نیز برگزار شد. تا ظهر جمعه بزرگ ترین تجمع های دانش آموزی برای اعتراض به تخریب تدریجی محیط زیست و گرمایش کره زمین در شهرهای برلین، پایتخت آلمان و لندن پایتخت بریتانیا گزارش شده است.

رویترز
دانش آموز معترض در مونیخرویترز

فرانسه

دانش آموزان فرانسوی در حالی راهپیمایی خود را در پاریس، لیئون و سایر شهرها آغاز کردند که این تجمع مقام های فرانسوی را بیش از هر شهر اروپایی دیگری به تکاپو واداشته است.

به دلیل همزمانی این راهپیمایی با روزهای ملی میراث فرهنگی و نیز چهل و پنجمین شنبه اعتراضات جلیقه زردها، شمار زیادی از نیروهای امنیتی و پلیس فرانسه به حال آماده باش در آمده اند. نیروهای پلیس ضد شورش از شامگاه پنجشنبه در نقاط مختلف مرکز شهر پاریس و به ویژه در خیابان معروف شانزه لیزه و اطراف آن مستقر شدند.

جلیقه زردها که از چند ماه پیش حضور بسیار کمرنگ تری در خیایان های فرانسه پیدا کرده بودند، احتمالا فردا شنبه با شمار بیشتری از شهروندان معترض به خیابان خواهند آمد.