- - https://andisheh-nou.org -

«محدودیت‌های بیشتر» علیه دانشجویان در «شیوه‌نامه جدید»

محمدعلی کامفیروزی، وکیل دادگستری و فعال دانشجویی، می‌گوید که آئین‌نامه جدید انضباطی دانشجویان با «فشارهای بیرونی» تهیه شده و باعث «برخوردهای سنگین‌تر و غیرشفاف‌تر و نقض گسترده حقوق دانشجویان» خواهد شد.

وی در مصاحبه با وب‌سایت روزنامه اعتماد گفت که در این آئین‌نامه حق تجدیدنظرخواهی و اعتراض دانشجویان محدود شده است.

به گفته آقای کامفیروزی، اکنون تخلفات و تنبیهاتی به شیوه‌نامه جدید اضافه شده که اصلاً در مقررات انضباطی تاکنون سابقه نداشته است، از جمله «نگهداری محصولات رسانه‌ای غیرمجاز»، «عدم رعایت ضوابط پوشش» و «انتشار موضوعات غیراخلاقی در فضای وب».

بر اساس این گزارش، در آئین‌نامه قبلی، دبیرخانه کمیته انضباطی موظف بود موضوع تشکیل جلسه را کتباً به دانشجو اطلاع دهد اما در آئین‌نامه جدید دبیرخانه کمیته انضباطی فقط باید با دانشجو تماس بگیرد و اگر دانشجو امکان پاسخگویی به تماس را نداشت و از برگزاری جلسه مطلع نشد، حق دفاع حضوری‌اش منتفی می‌شود.

آئین‌نامه جدید انضباطی دانشجویان در شهریورماه توسط وزیران علوم و بهداشت ابلاغ شد.

حسن روحانی در رقابت‌های انتخاباتی سال ۹۲، وعده بازگرداندن دانشجویان محروم از تحصیل به دانشگاه و از بین بردن «فضای امنیتی» در دانشگاه‌ها را داده بود.

با این همه، گروه‌های مختلف دانشجویی در سال‌های اخیر بارها به «امنیتی ماندن» فضای دانشگاه‌ها و «ستاره‌دار شدن» دانشجویان اعتراض کرده‌اند.