- - https://andisheh-nou.org -

روسیه به ایران مسیر جایگزین برای انتقال نفت پیشنهاد داد

روزنامه تایمز گزارش داد که روسیه برای دور زدن تحریم‌های آمریکا به ایران مسیر جدیدی برای انتقال نفت به ترکیه و سوریه پیشنهاد داده است. به تعبیر نویسندگان تایمز: جلوه‌ای روابط رو به گسترش تهران و مسکو.

بر اساس  گزارشی که جمعه ۸ شهریور/ ۳۰ اوت در تایمز منتشر شد، [1] ایران تا قبل از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم نفتی آمریکا، محموله‌های نفت خام خود را از طریق کانال سوئز به سوریه انتقال می‌داد. یک نفتکش ایران اما ماه گذشته توسط مقامات مصری در کانال سوئز توقیف شد و با این‌حال قاهره توقیف نفتکش حامل نفت خام ایران را تکذیب و ادعا کرد که  کانال سوئز همچنان به روی نفتکش‌های ایران باز است.

نفتکش آدریان دریا حامل نفت خام ایران که در تنگه جبل‌الطارق توقیف شد و در حال حاضر بین ترکیه، لبنان و سوریه سرگردان است، نمودی از بحران کنونی است. وزارت خارجه آمریکا هشدار داده که نفتکش حامل نفت خام ایران قصد دارد با انتقال نفت به سوریه به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کمک کند و ایالات متحده آمریکا نیز سپاه پاسداران را سازمان تروریستی می‌داند. بنابراین هرگونه کمک به این نفتکش به معنای کمک به یک سازمان تروریستی خارجی به شمار می‌آید. به گزارش تایمز، اکنون گئورگی مارادوف، نماینده کرملین در شبه جزیره کریمه پیشنهاد داده است که ایران با بهره‌گیری از قابلیت‌های کشتی‌رانی در کریمه، محموله‌های نفت خام خود را از طریق کانال «ولگا-دن» به دریای سیاه منتقل کند. مارادوف گفت:

«منافع دوجانبه بین ایران و کریمه به ویژه با توجه به سیاست‌های ایالات متحده آمریکا علیه ایران رو به افزایش است.»

به نوشته تایمز، کانال ولگ-دن به طول ۶۳  مایل بخشی از آبراهی است که دریای خزر را از طریق دریای آزوف و دریای سیاه به اقیانوس‌های جهان متصل می‌کند.

تهران هنوز رسماً به پیشنهاد روسیه پاسخ نداده است. ترکیه و چین از مشتریان ثابت نفت خام ایران با لغو معافیت از تحریم نفتی ایران مخالف بودند.  با الحاق کریمه به خاک روسیه، روابط مسکو با واشنگتن و کشورهای اتحادیه اروپا رو به تیرگی گذاشت. همزمان خروج آمریکا از برجام و اعمال فشار حداکثری دولت ترامپ علیه ایران، تهران را به مسکو بیش از پیش نزدیک کرد.  اوایل مرداد/ اوت سال جاری همزمان با حضور امیر دریادار حسین خانزادی در مراسم روز نیروی دریایی ارتش روسیه در شهر سنت پترزبورگ، مسکو و تهران اعلام کردند که دو کشور در دریای عمان و اقیانوس هند رزمایش دریایی مشترک برگزار می‌کنند.

دریادار حبیب‌الله سیاری، رئیس ستاد مشترک ارتش دوشنبه ۴ شهریور اعلام کرد که ناوشکن سهند به همراه ناو پشتیبانی و بالگردبر خارگ مأمور تأمین امنیت کشتی‌رانی جمهوری اسلامی در آب‌های آزاد شده است. قرار است این ناوگروه در مأموریت در  دریای عمان و  خلیج عدن نفتکش‌های حامل نفت خام ایران را اسکورت کند. رئیس ستاد مشترک ارتش  از آمادگی نیروی دریایی ارتش برای اسکورت آدریان دریا هم خبر داده بود.

بر اساس اطلاعات ردیابی کشتی «ریفی نیتیف» نفتکش آدریان دریا که ابتدا از تنگه جبل‌الطارق به سمت یونان در حرکت بود، مسیرش را تغییر داد و روز جمعه ۸ شهریور/ ۳۰ اوت عازم بندر اسکندرون ترکیه در ۲۰۰ کیلومتری بندر بانیاس سوریه شد.

زمانه