- - https://andisheh-nou.org -

امیرارجمند: فساد ساختاری موجب ادامه حصر و مانع از اصلاحات اساسی است/ مسئولیت اصلی حصر با رهبر است

یکی از دلایل بارز ادامه حصر مسئله فساد ساختاری حاکم بر جامعه ایران است و این فساد ساختاری مانع از اصلاحات اساسی می‌شود و حاکمیت از هر عمل خودش ترس و واهمه دارد و همین باعث شده راه حل منطقی برای مشکلات نتواند پیدا کند. مشکل اساسی این است که حاکمیت نمی‌خواهد در مقابل اعمالی که انجام می‌دهد، مسئولیت‌پذیر باشد و تغییر اساسی و بنیادی در رفتارهایش ایجاد کند.

دکتر اردشیر امیرارجمند مشاور ارشد میرحسین موسوی با اشاره به آمار حمایت بیش از ۱۱ هزار نفر از هموطنان از نامه مشاوران میرحسین موسوی به رییس‌جمهور برای رفع حصر گفت: هماهنطور که مشاهده می‌شود از همه اقشار هستند از طیف‌های مختلف، از جانبازان، آزادگان، فعالان مدنی و ساسی و اساتید دانشگاه. طیف‌های وسیع و متنوعی هستند و ویژگی همه این است که خواستار پایان دادن به این وضعیت غیرقانونی و ضمنا فسادی است که در کشور وجود دارد.

به گزارش کلمه، او در پاسخ به این پرسش که چرا خطاب این نامه به حسن روحانی است، در حالی که در این سالها او قدمی برای رفع حصر انجام نداده گفت: این نامه خطابش به آقای روحانی است به جهت اینکه او مسوولیت رسمی دارند به عنوان حافظ قانون اساسی و رییس شورای عالی امنیت ملی و قول‌های انتخاباتی که داده‌اند. اما در عین حال خطاب نامه به کل مردم ایران است و همچنین به حاکمیت که باید در مقابل مسوولیتی که در این زمینه دارد، پاسخگو باشد.

متن گفت‌وگوی رادیو فردا با دکتر اردشیر امیرارجمند را در زیر می‌خوانید:

شما خودتان به عنوان مشاور ارشد آقای موسوی چه فکر می‌کنید. چرا رهبران جنبش سبز ­تا با امروز در حصر خانگی مانده‌اند و حاکمیت حاضر به رفع حصر آنها نیست.

یکی از دلایل بارز این مسئله فساد ساختاری حاکم بر جامعه ایران است و این فساد ساختاری مانع از اصلاحات اساسی می‌شود و حاکمیت از هر عمل خودش ترس و واهمه دارد و همین باعث شده راه حل منطقی برای مشکلات نتواند پیدا کند. مشکل اساسی این است که حاکمیت نمی‌خواهد در مقابل اعمالی که انجام می‌دهد، مسئولیت‌پذیر باشد و تغییر اساسی و بنیادی در رفتارهایش ایجاد کند.

چقدر شخص رهبر جمهوری اسلامی در ادامه حصر رهبران جنبش سبز تاثیر گذاشته؟

به نظرم مسوول اصلی خود ایشان است. حصر با موافقت و دستور ایشان صورت پذیرفته و رفع حصر هم با موافقت و دستور ایشان باید صورت بگیرد و در هر حال این مساله‌ای است که چشمانشان را بر رویش بسته‌اند و نمی‌خواهند باور کنند که مساله امنیت ملی قبل از مقابله با قدرت‌های خارجی مستلزم اتحاد ملی و وحدت ملی است و آنوقت است که می‌شود با قدرت خارجی و دشمنان خارجی مقابله کرد.

 هم در نامه ۱۱هزار نفر به آقای روحانی و هم در نامه قبلی مشاوران آقای موسوی اشاره شده به وضعیت جسمانی آقای موسوی. از وضعیت حال حاضر آقای موسوی و خانم رهنورد برای ما بگویید.

به هرحال حصر طولانی و عدم دسترسی منظم به پروتکل‌های پزشکی و محیط آرام مسایلی هستند که قطعا تاثیر گذاشته روی این عزیزان و موجب فرسودگی جسمانی شده است. امیدواریم که شرایط‌ جسمی‌شان مورد نظر قرار بگیرد و زودتر به این وضعیت خاتمه داده شود.

آیا اصلا در وضعیت حصر آقای موسوی و خانم رهنورد در سال‌های اخیر اتفاقی افتاده و گشایشی شده است؟

آن چیزهایی که اتفاق افتاده بود را به دقت و با جزییات پیش از این اعلام کردیم. در مورد تغییر در ملاقات‌ها و منظم شدن ملاقات‌ها با خانواده و دسترسی به برخی از رسانه‌ها و غیره گفته شده ولی مساله اساسی این است که آنها همچنان در حصر هستند و امکان ارتباط آزادانه با افراد را خارج از محیط حصر ندارند و همچنان تدابیر امنیتی شدید در موردشان رعایت می‌شود و آنها از حقوق اولیه خودشان محروم هستند. بنابراین تغییراتی که صورت گرفته بسیار اندک و جزیی بوده و معنادار نبوده است.