- - https://andisheh-nou.org -

بسیج نیرو برای خاموش کردن «خشم آمازون» ادامه دارد

در حالی که خشم و اعتراض عمومی نسبت به آتش‌سوزی‌های آمازون بالا گرفته است، ارتش برزیل برای مبارزه با آتش به منطقه اعزام شد. فعالان محیط ‌زیست و دولت‌های اروپایی نیز فشارها بر دولت راستگرای برزیل را برای مسئولیت‌پذیری در این زمینه افزایش دادند.

به گزارش شبکه جهانی بی‌بی‌سی، دستور ژئیر بولسونارو، رئیس‌ جمهوری برزیل برای اعزام ارتش به منظور مبارزه با آتش‌سوزی‌های آمازون، بر خلاف سیاست قبلی اوست که از کارگران معدن و مردم محلی و بومیان خواسته بود به جنگ آتش بروند.

احتمالا این تغییر سیاست نتیجه تهدیدهای خارجی برای تحریم اقتصاد برزیل است.

فرانسه و ایرلند تهدید کرده‌اند از قرارداد تجاری با بازار مشترک آمریکای جنوبی خارج می‌شوند. وزیر دارایی فنلاند نیز از اروپا خواسته تا واردات گوشت گاو برزیلی را متوقف کنند.

آلمان و نروژ کمک‌های مالی خود به برزیل برای حفظ آمازون را به دلیل سیاست‌های رئیس‌جمهوری این کشور قطع کرده‌اند.

مکرون شنبه در اجلاس گروه هفت از قدرت‌های جهان خواست که برای خاموش کردن آتش‌‌سوزی‌ها به کمک برزیل و سایر کشورهای آمریکای جنوبی بشتابند.

رئیس‌جمهوری برزیل اما پس از اعلام خبر اعزام ارتش به منطقه گفت:

«به عنوان یک نظامی یاد گرفتم عاشق آمازون باشم و می‌خواهم به حفاظت از آن کمک کنم.»

بولسونارو در عین حال گفت که آتش‌سوزی جنگل در تمام دنیا وجود دارد و نمی‌تواند موجب تحریم یک کشور شود.

بر اساس دستور اعلام شده، شیوه توزیع و به‌کارگیری نیروهای ارتش به مقامات محلی بستگی خواهد داشت.

وزارت دفاع برزیل بر اجرای این دستور نظارت خواهد کرد. زمان انجام این عملیات از ۲۴ اوت تا ۲۴ سپتامبر عنوان شده است.

کارشناسان گفته‌اند بخش بزرگی از آتش‌سوزی‌های آمازون عمدی است و از سوی کشاورزانی آغاز می‌شود که به طمع زمین بیشتر و منفعت اقتصادی دست به این کار می‌زنند.

اعتراض فعالان، بومیان و دوستداران محیط ‌زیست برزیل نسبت به سیاست‌های دولت راست‌گرای افراطی ادامه دارد.

رئیس‌جمهوری برزیل که یک راست‌گرای افراطی است هیچ‌گاه اقدام صاحبان معادن و کشاورزان برای سودجویی از جنگل‌ها را محکوم نکرده است. از این جهت مردم از دولت کنونی خشمگین هستند و می‌گویند افرادی که جنگل‌ها را تخریب می‌کنند، ترسی از تعقیب قضایی ندارند.

منطقه‌ای که در آتش‌سوزی‌های این هفته آمازون خاکستر شد، دو برابر تمام ناحیه‌ای است که در تمام آتش‌سوزی‌های دو سال گذشته از دست رفت.

سائوپائولو، بزرگ‌ترین شهر نیم‌کره غربی سیاره، این هفته به خاطر آتش‌سوزی‌های آمازون در چتری از دود فرو رفته و به نوشته «واشنگتن‌پست»، روزهایش به شب بدل شده است.

وسعت جنگل‌های آمازون در حدود ۵,۵ میلیون کیلومتر مربع است و گستره‌اش به ۹ کشور آمریکای لاتین کشیده شده. در میان این کشورها، برزیل بیشترین بخش آمازون (بیش از ۶۰ درصد کل وسعت آن) را در اختیار دارد.