- - https://andisheh-nou.org -

پمپئو: وقت زیادی تا لغو تحریم تسلیحاتی ایران باقی نمانده

اگر ایران توافق هسته‌ای را نقض نکند، تحریم تسلیحاتی ایران ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ لغو می‌شود و ایران می‌تواند تسلیحات نظامی بفروشد یا تسلیحات مورد نیاز خود را از کشورهایی مانند چین و روسیه بخرد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا از نزدیک شدن زمان پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران ابراز نگرانی کرد و از متحدان ایالات متحده خواست که فشارها علیه ایران را افزایش دهند.

مایک پمپئو، وزیر خارچه آمریکا بامداد سه‌شنبه ۲۲ مرداد/ ۱۳ اوت در پیامی در توییتر در هشدار به متحدان آمریکا نوشت

«ساعت دارد تیک تاک می‌کند. زمان باقی مانده پیش از آنکه تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران به پایان برسد و منع سفر قاسم سلیمانی برداشته شود به پایان نزدیک می‌شود.»

وزیر خارجه آمریکا در ادامه این پیام از متحدان ایالات متحده خواست فشارها بر ایران را افزایش دهند:

«ما از متحدان و شرکای خود می‌خواهیم تا فشارها علیه حکومت ایران را افزایش دهند و ایران رفتارهای بی‌ثبات‌کننده خود را متوقف کند.»

بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل متحد تأمین، فروش و انتقال سامانه‌های موشکی، خودروهای زرهی، توپخانه سنگین، بالگردهای تهاجمی، هواپیماهای جنگنده‌، و ناو به ایران ممنوع است. همچنین بر اساس این قطعنامه ارائه آموزش‌های فنی یا تأمین قطعات یدکی یاد شده نیز منع شده است. محدودیت تسلیحاتی پنج سال بعد از امضای برجام و ارائه گزارش جامع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی لغو می‌شود. یکی از دلایل خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک هم چشم‌انداز لغو تحریم تسلیحاتی ایران بود. آمریکا از آن واهمه دارد که با پایان یافتن منع فروش تسلیحات به ایران بر اساس قطعنامه سازمان ملل، ایران از چین و روسیه سلاح بخرد و رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه تشدید شود.

وزیر خارجه آمریکا سال گذشته از شورای امنیت خواست برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌های تسلیحاتی ایران اقدامات بازدارنده‌ای را در بنادر و آب‌های بین‌المللی برقرار کند. همزمان با ابراز نگرانی پمپئو از پایان یافتن تحریم تسلیحاتی ایران، آمریکا در تلاش است به یک ائتلاف دریایی برای تأمین امنیت تنگه هرمز شکل دهد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی دو هفته قبل در دفاع از برجام گفته بود:

«این توافق اگر تا سال آینده باقی بماند تمام تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران به طور کامل برداشته می‌شود و این یعنی هر سلاحی را می‌خریم و می‌فروشیم و آماده هستیم برای خرید هر نوع سلاح.»

ایران بر اساس مصوبه عالی شورای امنیت ملی از ۱۸ اردیبهشت سال جاری تاکنون در دو گام تعهداتش در برجام را کاهش داده اما هنوز از توافق هسته‌ای عبور نکرده است. چشم‌انداز لغو تحریم تسلیحاتی تا ۱۵ ماه آینده ممکن است اجرای گام سوم و خروج ایران از برجام را به تعویق بیندازد.

حسن روحانی در سخنرانی یاد شده گفته بود که ایران از هم‌اکنون مقدمات خرید سلاح را هم آماده کرده است.