- - https://andisheh-nou.org -

ظریف: آمریکا منطقه خلیج فارس را به جعبه انفجاری تبدیل کرده است

وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه گفت: آمریکا با فروش تجهیزات نظامی، منطقه خلیج فارس را تبدیل به یک جعبه انفجاری کرده و هر آن، احتمال انفجار آن وجود دارد.

محمدجواد ظریف در گفت وگو با شبکه الجزیره، با انتقاد از روند فروش تسلیحات واشنگتن به کشورهای حاشیه خلیج فارس افزود: آمریکا تنها در سال گذشته ۵۰ میلیارد دلار تسلیحات نظامی به کشورهای منطقه فروخته است.
وی تصریح کرد: برخی کشورهای منطقه با کمتر از یک سوم جمعیت ایران، تا کنون ۸۷ میلیارد دلار برای خرید تسلیحات نظامی هزینه کرده اند.
وزیر امور خارجه ایران که این سخنان را در سفر به قطر بیان می کرد، گفت: اگر شما می خواهید در مورد تهدیدات ناشی از منطقه صحبت کنید، باید ابتدا در مورد تهدیدات آمریکا و متحدانش که در حال ریختن اسلحه به منطقه هستند، صحبت کنید.
ظریف تأکید کرد: آمریکا با فروش تجهیزات نظامی، منطقه خلیج فارس را تبدیل به یک جعبه انفجاری کرده است.
به گزارش خبرگزاری رسمی قطر، ظریف در سفر به دوحه با “محمد بن عبدالرحمان آل ثانی” وزیر امورخارجه قطر دیدار کرد و در مورد مسائل مشترک به بحث و گفت وگو پرداخت.
وزیر امور خارجه ایران پیشتر نیز در سخنانی آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن را بانی آشوب‌ها در منطقه دانست و افزود: ایران سال گذشته در مجموع ۱۶ میلیارد دلار هزینه نظامی داشت. کشور ما ۸۲ میلیون نفر جمعیت دارد و حدود یک میلیون نیروی مسلح و تنها ۱۶ میلیارد دلار هزینه کردیم. امارات متحده عربی با یک میلیون جمعیت (بومی)، ۲۲ میلیارد دلار هزینه (بخش نظامی) کرد. عربستان سعودی با کمتر از نصف جمعیت ما ۶۷ میلیارد دلار هزینه کرد. بیشتر ان‌ها (تسلیحات خریداری شده) آمریکایی هستند. این تسلیحات آمریکایی هستند که وارد منطقه ما می‌شوند و منطقه ما را در استانه انفجار قرار می‌دهند. از این رو اگر ان‌ها می‌خواهند درباره موشک‌های ما حرف بزنند، اول باید فروش این تسلیحات از جمله موشک‌ها را متوقف کنند.
در دولت «دونالد ترامپ» توجه ویژه ای به فروش تسلیحات و جنگ افزارهای نظامی صورت گرفته است و چند هفته پیش خبرگزاری «رویترز» در این باره از افزایش حجم فروش تسلیحات آمریکا به کشورهای خارجی در سه ماهه اول سال جاری میلادی (۲۰۱۹) خبر داد که به بیش از ۴۴.۱۵ میلیارد دلار رسیده است. این در حالی است که سال ۲۰۱۸ نیز حجم معاملات تسلیحاتی آمریکا افزایشی ۳۳ درصدی داشته بود.
همچنین چندی پیش «انستیتو پژوهش‌های صلح» (سیپری) مستقر در استکهلم نیز گزارشی از فروش جنگ افزارهای آمریکایی انتشار داد و تاکید کرد که آمریکا با فاصله چشمگیری در صدر کشورهای فروشنده تسلیحات در جهان قرار دارد. به گزارش این مؤسسه پژوهشی سوئدی، آمریکا در دوره پنج ساله منتهی به ۲۰۱۸ به تنهایی ۳۶ درصد از بازار فروش تسلیحات جهان را به خود اختصاص داده است.
در این میان برخی کشورهای عربی منطقه به ویژه عربستان نقش تعیین کننده‌ای در افزایش فروش تسلیحات آمریکایی داشته اند به طوری که ریاض با خرید ۱۲ درصد از جنگ افزارهای آمریکایی در صدر مشتریان واشنگتن قرار دارد.
در دولت ترامپ بیش از پیش به عربستان سعودی و ضرورت فروش تسلیحات به آن تاکید شده است که نگاهی آماری به توافقات تسلیحاتی بین ریاض و واشنگتن این واقعیت را منعکس می‌کند.
ترامپ همان ماه‌های نخست ریاست جمهوری خود، عربستان را به عنوان نخستین مقصد سفر خارجی خود برگزید و در ماه مه ۲۰۱۷ با سفر به ریاض، قراردادی تسلیحاتی به ارزش ۴۶۰ میلیون دلار با آل سعود به امضا رساند؛ توافقی که ۱۱۰ میلیون دلار از آن اجرایی شده و ۳۵۰ میلیارد دلار دیگر نیز قرار است در یک دهه آینده وارد فاز عملیاتی شود. بر پایه برخی گزارش‌ها که حجم توافقات تسلیحاتی واشنگتن- ریاض بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷ تنها ۹ میلیارد دلار برآورد می‌شد، اینک به صدها میلیارد دلار رسیده است.