- - https://andisheh-nou.org -

سازمان ملل طرح حل صلح آمیز سوریه را تصویب کرد!

جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه،  و استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل متحده برای سوریه  در روز 18 دسامبر 2015 در مقر سازمان ملل در نیویورک یک کنفرانس مطبوعاتی در رابطه با سوریه برگزار کردند.  شورای امنیت سازمان ملل متحد در روز جمعه قطعنامه مهمی را با هدف پایان دادن به درگیری سوریه از طریق مذاکرات صلح به تصویب رساند.

سازمان ملل متحد، 18 دسامبر – 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل در روز جمعه به اتفاق آرا قطعنامه 2254 را در رابطه با درگیری های سوریه به تصویب رساند.  این قظعنامه از یک نقشه راه تحت رهبری طرف های درگیر سوری برای یک مرحله گذار سیاسی که منجر  به پایان دادن به بحران این کشور شود، حمایت می کند.

این قطعنامه که به ابتکار سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه و وزیر امور خارجه آمریکا، جان کری ممکن شده بود، خواستار مذاکرات صلح و آتش بسی که اوایل ژانویه آغازمی شود، است.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل، با یاد آور شدن دو کنفراس اخیر در وین در رابطه با درگیری ها در سوریه، اظهار داشت که سازمان ملل متحد برای انجام این وظایف مهم، از جمله یک انتقال سیاسی به رهبری طرف های درگیر سوری و آتش بس در سراسر کشور، آماده است.

بان کی مون گفت: “من شما را فرا می خوانم که در مسیر غلبه بر نکات مورد اختلافتان از خود خلاقیت و رهبری نشان دهید.”  “فرصت زودگذری برای صلح پدید آمده است؛ وظیفه خود را  در رابطه با استفاده از آن بکار بگیرید.”

لاوروف، وزیر خارجه روسیه متذکر شد: “در اینجا تاکید بر اصول اساسی حل و فصل سیاسی است، یعنی که سوریه باید متحد بمانند، سکولار، پلورالیستی مذهبی و چند-قومی، راحت و امن برای تمام گروه های شهروندان کشور و اینکه تنها خود مردم سوریه می توانند آینده آن را تعیین کنند.”

لاوروف اضافه کرد: ” تصویب به اتفاق آرا این قطعنامه توسط شورای امنیت امروز یک جبهه وسیع مبارزه با تروریسم بر اساس منشور سازمان ملل متحد،  بر اساس همه کسانی که در عمل تروریسم را مردود شمارده اند ، از جمله ارتش سوریه، شبه نظامیان مسلح ترکیه و بخش هایی از مخالفان سوریه و همچنین نیروی هوایی روسیه که در پاسخ به درخواست های مشروع جمهوری عربی سوریه، و با آن مقابله می کنند، ایجاد کرده است. ”

وزیر امور خارجه چین، وانگ یی،  از سوی جان کری مورد ستایش خاص قرار گرفت، که این همه راه را از پکن تا مقر سازمان ملل در نیویورک  فقط برای “یک روز” آمده بود. او بلافاصله پس از اتمام جلسه شورای امنیت به کشور خود باز گشت.

وانگ اظهار داشت: “این قطعنامه مظهر اجماع جامعه بین المللی می باشد، که نقش مهم این شورا را نشان می دهد، نشان دهنده آرمان ها و ایده آل های مردم سوریه می باشد و انگیزه و محرکه تازه ای را برای  حل سیاسی مسئله سوریه را ایجاد می کند.”

او گفت که روند تهیه پیش نویس یک قانون اساسی جدید باید به طور مستقل توسط تمام احزاب و گروه های سوریه  تعیین شود و اینکه رهبر آینده سوریه باید به طور مستقل توسط مردم سوریه و تنها از طریق یک فرایند سیاسی انتخاب شود.  وانگ گفت: “درگیری طولانی در پنج سال گذشته سوریه را، یک کشور با یک تمدن دیرینه را، ویران کرده است.”  او همچنین گفت:  “تعداد زیادی از مردم سوریه آواره شده اند و قادر به بازگشت به خانه های خود نیستند.  آنچه بدتر است اینکه این کشور تبدیل به چشمه ای شده است که ایده های افراط گرایانه، از طریق آن تکثیر و انتشار یافته و همچنین زمین بازی برای تروریست ها، به مثابه یک تهدید بزرگ برای صلح و امنیت در منطقه و فراتر از آن، شده است.”

به نقل از خبرگزاری چین ۲۸ آذر ۱۳۹۴