- - https://andisheh-nou.org -

چرا ایران خودرو می‌خواهد ورشکسته باشد؟

۲۲ خرداد امسال بود که صورت‌های مالی سال ۹۷ ایران خودرو با نماد «خودرو» روی سامانه اطلاع رسانی ناشران بورس قرار گرفت و در این گزارش‌ها به وضوح رد پای مهندسی صورت‌های مالی دیده می‌شد؛ به این ترتیب که قیمت فروش بیشتر محصولات ایران خودرو دست‌کم ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان زیر قیمت فروش کارخانه ثبت شده بود و این در حالی است که این شرکت بیشتر مدت زمان سال پیش، محصولاتش را به قیمت حاشیه بازار(و نه حتی قیمت کارخانه)، فروخته بود!

سهام‌دار عمده این شرکت چرا می‌خواهد از این طریق زیان خود را بیش از واقعیت نشان دهد و از این موضوع چه نفعی می‌برد؟
نکته اولی که وجود دارد، این است که در حال حاضر۲۰ درصد از سهام #ایران_خودرو [1] در اختیار دولت قرار دارد و بنابر آخرین مصوبات، دولت تصمیم دارد که سهم خود از این شرکت را از طریق سازمان خصوصی سازی و با ساز و کار بورس واگذار کند.

از سوی دیگر، ایران خودرو سال‌هاست که در یک بازار انحصاری مشغول به فعالیت است و با واگذاری سهم دولت و از بین رفتن منافع دولت در این شرکت، عملا ممکن است که “خودرو” بازار انحصاری داخل را از دست بدهد.

با زیان‌سازی كذب ازسوی مدیران ایران خودرو، پس از افزایش سرمایه، تعداد سهام هر یک از سهام‌داران افزایش خواهد یافت، اما به تبع آن قیمت سهام افت خواهد کرد. بعد از این مرحله، شرکت، سودهایی را که در صورت‌های مالی خود پنهان کرده بود، در گزارش‌های جدید آشکار می‌کند و با هجوم سهام‌داران و ایجاد صف‌های خرید (که حتی به صورت تصنعی هم قابل ایجاد هستند)، قیمت سهام را رشد می‌دهد. به این ترتیب، ایران خودرو با «چوب جادوی ورشکستگی» سودهای زیادی می‌کند!