- - https://andisheh-nou.org -

فراخوان فعالان مدنی برای تظاهرات دادخواهانه در سودان

فعالان مدنی سودان مردم را به تظاهرات سراسری برای برقراری عدالت و دادخواهی در مورد کسانی که در اعتراضات ۷ ماه گذشته در سودان کشته شدند، فراخواندند.

انجمن شاغلان سودان که از ماه دسامبر گذشته تاکنون رهبری اعتراضات را به عهده داشته است، می‌گوید تظاهرات اعتراضی با عنوان «نخست عدالت»، به مناسبت چهلمین روز تحصن معترضان در مقابل وزارت دفاع برگزار می‌شود.

به دنبال این تحصن دست‌کم ۱۲۸ نفر کشته شدند.

این تظاهرات به دنبال برگزاری نشست‌هایی برای توافق میان شورای نظامیان و رهبران معترضان برای دستیابی به توافق بر سر تقسیم قدرت برگزار می‌شود.

نیروهای نظامی و ائتلاف معترضان دموکراسی‌خواه پنجم ژوییه/ ۱۴ تیر توافق کردند که یک شورای حاکمیتی مشترک ایجاد شود. این شورا قرار است سه سال بر سودان حکومت کند تا شرایط برگزاری انتخابات آزاد فراهم شود. یک هفته بعد، در شامگاه پنج‌شنبه ۱۱ ژوییه /۲۰ تیر، شورای نظامی موفق شد یک کودتا را خنثی کند.

شورای نظامی گفت دست‌کم ۱۶ نظامی را در رابطه با این کودتا دستگیر کرده که در میان دستگیرشدگان ۱۲ نفر افسر و چهار نفر سرباز هستند.

نیروهای نظامی و ائتلاف دموکراسی‌خواه توافق کرده‌ بودند که پنج نفر از اعضای شورای حاکمیتی از بین نظامیان و پنج نفر از اعضا هم از بین نمایندگان جامعه مدنی و یک نفر هم یک غیرنظامی اما با سابقه نظامی‌گری باشد، اما اکنون پس از این کودتای نافرجام مشخص نیست که برنامه‌ریزی‌ها برای ایجاد این شورای حاکمیتی چگونه پیش برود.

شورای نظامی سودان از حمایت عربستان سعودی، امارات و مصر در منطقه خاورمیانه و آفریقا برخوردار است.

عمر البشیر، رئیس‌جمهوری سابق سودان، در آوریل/ فروردین سال جاری در پی گسترش اعتراضات مردمی به نابه‌سامانی اوضاع اقتصادی، با دخالت نیروهای نظامی برکنار شد. پس از آن یک شورای نظامی به رهبری عبدالفتاح البرهان قدرت را به دست گرفت اما نیروهای مردمی دموکراسی‌خواه از ارتش خواسته‌اند از قدرت به نفع جامعه مدنی کناره‌گیری کند.

یکی از مهم‌ترین موارد اختلاف نظامیان و معترضان مبنای قانون‌گذاری در سودان است. نظامیان خواهان برقراری شریعت اسلامی‌اند، معترضان خواهان قوانین مدنی.

این اختلاف‌ها سرانجام منجر به درگیری بین معترضان دمکراسی‌خواه و شبه‌نظامیان نزدیک به ارتش شد. شبه‌نظامیان جنداوی متحصنان مقابل وزارت دفاع خارطوم را به گلوله بستند.

زمانه