- - https://andisheh-nou.org -

هشدار شورای نظامی سودان به مخالفان در مورد برگزاری تظاهرات

شورای نظامی سودان روز شنبه ۲۹ ژوئن/ هشت تیر به رهبران معترضان در باره احتمال «تخریب یا آسیب» پیش رو در جریان تظاهرات سراسری روز یک‌شنبه ۳۰ ژوئن/ ۹ تیر هشدار داد.

به گزارش واشنگتن پست، جنبش طرفدار دموکراسی در سودان با وجود تلاش‌های اتحادیه آفریقا و اتیوپیایی‌ها برای بازگرداندن ژنرال‌های نظامی و رهبران معترضان به پای میز مذاکره، خواستار برگزاری تظاهرات سراسری شده است.

برنامه‌ریزی این راهپیمایی برای توجه دادن به ۳۰ سالگی کودتای تحت حمایت اسلام‌گرایان در سودان که به دنبال آن عمر البشیر در سال ۱۹۸۹ به قدرت رسید و آخرین دولت منتخب سودان، سرنگون شد.

شورای نظامی اما در بیانیه خود اعلام کرده است که «مسئولیت کامل» هر اتفاق ناگواری از جمله مرگ افراد در جریان این راهپیمایی بر عهده برگزار کنندگان آن یعنی «ائتلاف نیروهای آزادی و تغییر» است.

اتحادیه آفریقا تا ۳۰ ژوئن/ ۹ تیر به شورای نظامی سودان فرصت داده است تا قدرت را به یک دولت مدنی واگذار کند و چنانچه این اتفاق نیفتد، با تحریم و مجازات‌های این اتحادیه روبه‌رو خواهد شد.

با وجود اینکه اتیوپی و اتحادیه آفریقا طرح هایی برای پایان دادن به بحران سودان ارائه داده‌اند، اما بن‌بست سیاسی در خارطوم همچنان ادامه دارد.

معترضان سودانی از مردم این کشور خواسته‌اند فردا علیه شورای نظامی تظاهرات میلیونی برپا کنند.

به گزارش شبکه الجزیره، شورای نظامی سودان هشدار داد که ائتلاف نیروهای آزادی و تغییر مسئول هر قطره خونی هستند که در راهپیمایی‌های فردا به زمین ریخته شود.

این ائتلاف همچنین مسئول هر ضرری دانسته شده است که به نهادهای دولتی وارد شود.

در واکنش به این تهدید، سندیکای شاغلان سودان تاکید کرده است که تظاهرات فردا یک‌شنبه جنبش آزادی و تغییر، مسالمت‌آمیز خواهد بود.