- - https://andisheh-nou.org -

تداوم دستگیری‌ها و خشونت پلیس علیه مخالفان نظام سرمایه داری در فرانسه!

تظاهرات معترضان به سیاست‌های اقتصادی دولت فرانسه موسوم به جنبش جلیقه زردها در حالی روز گذشته – شنبه – وارد سی و سومین هفته متوالی خود شد که این اعتراض ها همچنان صحنه درگیری و خشونت پلیس علیه جلیقه زردها بود.

به گزارش رسانه های فرانسوی، در تظاهرات و تجمع های روز گذشته حدود ۶ هزار نفر حضور داشتند و علاوه بر پاریس دیگر شهرهای فرانسه از جمله لیل، بوردو، تولوز و مونپلیه هم شاهد تجمع‌ها و تظاهرات جلیقه زردها بود.

هفته نامه فرانسوی «لو پوئن» فرانسه نوشت: هر چند بتدریج از شمار معترضان کاسته شده است؛ اما همچنان فریادهای اعتراضی مردم به سیاست های اقتصادی دولت مکرون بلند است.

از مجموع جمعیت حدود ۶ هزار نفری معترضان یک هزار و ۳۰۰ نفر مربوط به پاریس و ۵۰۰ نفر دیگر در لیل بوده است؛ در شهر لیل ۱۱ نفر از معترضان دستگیر و یک زن میانسال هم از ناحیه صورت زخمی شد.

[1]
یکی از معترضان به خبرگزاری فرانسه گفت که “ما مانند گذشته نمی‌توانیم بسیج شویم چرا که تلویزیون ما را نشان نمی‌دهد.”

رقم اعلامی از سوی وزارت کشور فرانسه در حالی است که تعداد جمعیت معترضان در روز گذشته از سوی صفحه فیسبوکی متعلق به جنبش جلیقه زردها رقم ۱۰ هزار و ۲۲۴ نفری را نشان می‌دهد.

تجمع های روز گذشته بر اعتراض به خشونت پلیس علیه جلیقه زردها متمرکز بود؛ با این وجود یک زن ۵۴ ساله در لیل هدف خشونت پلیس قرار گرفت و از ناحیه صورت زخمی شد.

تجمع های روز گذشته در فرانسه در حالی برگزار شد که این روزها فرانسه گرم‌ترین روزهای سال را تجربه می‌کند که بنا به اعلام مقامات رسمی تعدادی هم بر اثر موج شدید گرما در این کشور جان خود را از دست داده و تعداد دیگر هم در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند.

بنا به اعلام «بی.اف. ام.تی وی»، در شهر رمس(Reims) که برگزاری هر گونه تجمعی از سوی شهردار “مارن” ممنوع اعلام شده بود با این وجود به نقل از یکی از منابع پلیس ۱۸ نفر در این شهر دستگیر شدند که ۹ نفر آنها در بازداشت به سر می‌برند.

شهر رن، دیروز چندین صحنه از درگیری را تجربه کرد؛ معترضان که سعی داشند وارد مرکز شهر شوند با ممانعت پلیس و خشونت پلیس مواجه شدند.

در شهرهای مختلف فرانسه به دلیل گرمای هوا از جمله در مونپلیه بسیاری از جلیقه زردها به دلیل شدت گرما جلیقه به تن نداشتند.

[2]
همچنین به نوشته “فرانس بلو”، در شهر «پوی دو دم» هم سه نفر از جلیقه زردها دستگیر شدند که ۲ نفر در بازداشت به سر می‌برند.

اعتراض‌های موسوم به جلیقه زردها که از ۱۷ نوامبر سال ۲۰۱۸ میلادی (۲۶ آبان ۹۷) آغاز شده، همچنان با مطالبات سرسختانه خود ادامه دارد.

تاکنون بیش از ۵۰ هزار تظاهرات و تجمع در طول سی و سه هفته متوالی از آغاز جنبش جلیقه زردها در فرانسه برگزار شده است.

در جریان این اعتراضات ۱۰ نفر کشته و چهار هزار نفر از معترضان مجروح شده اند.

همچنین به گفته «کریستف کاستانر» وزیر کشور فرانسه در تظاهرات و اغتشاش‌های هفت ماهه، یکهزار و نهصد نیرو و مامور در جریان درگیری‌ها زخمی شده اند.

اعتراض های جلیقه زردها در ابتدا در اعتراض به مالیات سوخت در فرانسه آغاز شد و بعدها ابعاد گسترده ای به خود گرفت؛ این جنبش در طول تحرکات خود به جنبشی علیه نظام سرمایه داری در فرانسه تبدیل شده است.

ایرنا