- - https://andisheh-nou.org -

ایران هنوز از سقف ذخیره اورانیوم غنی‌شده عبور نکرده است

چند دیپلمات به رویترز گفته‌اند که اطلاعات جدید بازرسان هسته‌ای سازمان ملل نشان می‌دهد که ذخیره اورانیوم غنی شده ایران هنوز از حداکثر حد تعیین شده در توافق هسته‌ای فراتر نرفته است اما در مسیری قرار دارد که به زودی (اوایل هفته آینده) به این محدوده می‌رسد.

به گزارش رویترز، با توجه به این شرایط احتمال اینکه ایران روز پنج‌شنبه (امروز) به تهدید خود برای عبور از یکی از اصلی‌ترین محدودیت‌های هسته‌ای‌اش ذیل برجام، بعید به نظر می‌آید. اقدامی که می‌تواند توافق هسته‌ای را به نابودی بکشاند.
همچنین کمیسیون مشترک برجام قرار روز جمعه تشکیل جلسه دهد تا طرف‌های توافق بار دیگر برای حفظ آن در شرایطی که تحت فشارهای آمریکا قرار دارد، رایزنی کنند.

ایران روز ۱۸ اردیبهشت خروج خود را از «برخی» تعهداتش ذیل برجام، اعلام کرد. هم‌زمان ایران به اروپا مهلتی ۶۰ روزه داد تا منافعش را از توافق اتمی در حوزه‌های اقتصادی و بانکی، تأمین کند. کشورهای اروپایی گفته‌اند که اولتیماتوم ایران را نمی‌پذیرند و خواستار حفظ پای‌بندی تهران به برجام شده‌اند.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، هفتهٔ پیش گفت که اگر منافع ایران از برجام تأمین نشود، جمهوری اسلامی تا ششم تیرماه از سقف ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده عبور خواهد کرد و بعد از آن انی میزان را باز هم افزایش خواهد داد.